سهم ۴۰ درصدی خراسان رضوی از صادرات کالا به ترکمنستان
نگار نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، امیررضا رجبی امروز ۲۷ خرداد ماه در اولین نشست تجاری، سرمایه گذاری ایران و ترکمنستان که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در ادامه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور این نشست توسط بخش خصوصی اتاق بازرگانی در حال برگزاری است. ایران در میزان مراودات با کشور ترکمنستان در رتبه پنجم یا ششم است که همسایگی این رتبه را برنمی‌تابد و امیدواریم که جایگاه بهتری را پیدا کنیم.  

وی افزود: امیدواریم در فصل جدید ارتباطات، نقش پر‌رنگ اتاق بازرگانی و اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بیش از پیش باشد. نمایشگاه تخصصی پس از سال‌ها با قوت بالا با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت نقطه عطفی برای دو کشور رقم زد. 

رئیس سازمان صمت استان تصریح کرد: در دوران اپیدمی کرونا افتی در صادرات به ترکمنستان داشتیم، اما در سال ۱۴۰۱ روند صادارت مثبت شد. ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات ایران به ترکمنستان از طریق گمرگات خراسان رضوی انجام می‌شود. در حال حاضر مجموع تجارت بین دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که سهم استان خراسان رضوی از این میزان حدود ۳۳ درصد است.  

رجبی خاطرنشان کرد: به کمیته مشترک پیشنهاد می‌دهیم که میزان تجارت بین خراسان رضوی و کشور ترکمنستان تا سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. بنا است تا سال ۱۴۰۴ حجم کل صادارت استان به تمام نقاط جهان به حدود ۲ میلیارد دلار برسد که این عدد در حال حاضر حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.  

وی با اشاره به الزامات محقق شدن افزایش مراودات تجاری دو کشور بیان کرد: به عنوان مثال موضوع استاندارد مشترک، تقویت خطوط پروازی و...   از جمله این الزامات است.