روند افزایشی ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان رضوی
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ناصر امینی امروز‌ ۲۹ خرداد، در نشست خبری حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی تب کریمه کنگو گفت: شرایط جغرافیایی خراسان رضوی و هم‌جواری با کشور‌های دارای سطح ضعیف بهداشت سبب شده است این استان وضعیت ویژه‌ای از نظر ابتلا به بیماری‌های ویروسی داشته باشد و در معرض آسیب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: طی ۱۳ سال اخیر، خراسان رضوی دومین استان پرخطر از نظر ابتلا به تب کریمه کنگو پس از سیستان و بلوچستان بوده است. مرگ‌ومیر این بیماری زیاد است و تا ۸۰درصد احتمال فوت مبتلایان وجود دارد.

امینی درباره اشکال ابتلا به تب کریمه کنگو توضیح داد: این بیماری حاد ویروسی در فرایند تشخیص به سه شکل مشکوک، محتمل و قطعی بروز می‌یابد. در استان ما و طی سال ۱۴۰۰، ۱۰ مورد مشکوک و هفت مورد محتمل اتفاق افتاد و فاقد موارد قطعی بوده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ اما آمار‌های مربوط به ۱۴۰۱ همگی نشان‌دهنده افزایش آمار ابتلا به این بیماری است؛ به‌گونه‌ای که سال پیش ۲۰ مورد مشکوک، ۱۴ مورد محتمل و چهار مورد قطعی ابتلا گزارش شد.

امینی یادآور شد: طی ۱۳ سال اخیر، سیستان و بلوچستان با ۹۴۰ مورد ابتلا و خراسان رضوی با ۱۷۱ مورد ابتلا رده‌های اول و دوم ابتلا به این بیماری حاد را در اختیار داشته‌اند.