هشدار رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی مشهد در خصوص خطرات جدی و کشنده مشروبات الکل
فاطمه غلامی

دکتر علی یزدانی در گفتگو با شهرآرانیوز، با اشاره به خطرات مسمومیت با الکل اظهار کرد: مسمومیت با الکل زمانی رخ می‌دهد که بزرگسالان یا کودکان به طور تصادفی یا عمدی محصولات حاوی الکل را مصرف کنند و این مسمومیت با الکل یک عوارض جدی و گاهی کشنده ناشی از نوشیدن مقادیر الکل در مدت زمان کوتاه است. مصرف بیش از حد سریع آن می‌تواند بر تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و رفلکس بدن تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کما و مرگ شود.

وی افزود: اگر مشکوک به مسمومیت با الکل هستید، فوراً با مراکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید و یا به یک مرکز درمانی مراجعه  کنید، زیرا مسمومیت با الکل خطرناک است و می‌تواند حتی کشنده نیز باشد. همانطور که معده شما الکل را هضم و جذب می‌کند، الکل وارد جریان خون شما می‌شود و سطح الکل خون شروع به افزایش می‌کند، یعنی عملکرد طبیعی بدن و الخصوص دستگاه عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد و در این حالت، بخش‌هایی از مغز که عملکرد‌های حیاتی بدن مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون و دما را کنترل می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. همانطور که الکل خون همچنان افزایش می‌یابد، اثر اختلالات بدن قابل توجه و شدیدتر است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی مشهد گفت: مصرف الکل دست‌ساز یا غیراستاندارد که در آن متانول دارد، موجب دوگونه تأثیر مانند کوری برگشت‌ناپذیر و مرگ را به دنبال دارد. تأثیر دیگر الکل‌های سمی بر روی کلیه، کبد و سایر اندام‌های داخلی و حتی قلب و مغز بوده و موجب نارسایی آن‌ها می‌شود و این نارسایی نیز موجب مرگ می‌شود.

یزدانی با اشاره به علائم و نشانه‌های مسمومیت با الکل بیان کرد:  این علائم عبارتند از گیجی و استفراغ و تاری دید و تشنج و تنفس نامنظم و پوست کبود و سرد وکاهش شدید قند خون و کاهش هوشیاری و در میان این علائم، استفراغ کردن یکی از رایج‌ترین اثرات مشروبات الکلی به شمار می‌رود و نباید جلوی آن را گرفت.

وی افزود: اگر بعد از نوشیدن مشروبات الکلی با واکنش بدن به شکل استفراغ روبه‌رو شدید، اجازه دهید این فرآیند به‌صورت طبیعی پیش رود و با جلوگیری از آن، شرایط را برای بروز مشکلات جدی‌تر فراهم نکنید؛ و اگر فرد دچار مسمومیت با الکل دچار کاهش هوشیاری شد تا رسیدن تیم اورژانس، سریعا باید فرد را به یک پهلو خوابانده و راه هوایی را باز نماید و ضمن کنترل تنفس بیمار در خروج ترشحات دهانی کمک گردد.