شرایط نامناسب شاخص باروری در خراسان رضوی (۴ تیر ۱۴۰۲)

به گزارش شهرآرانیوز، سیدجواد حسینی گفت: در صورت ادامه این روند، جمعیت کشور ما در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۳۱ میلیون نفر خواهد رسید و این در حالی است که رهایی از تحدید نسل که در طول ۲۰ سال گذشته رخ داده است، نیازمند کار جهادی است.

وی افزود: در ۱۰ سال آینده جمعیت سالمند کشور به ۲ برابر میزان کنونی می‌رسد که باید بتوانیم پاسخگوی نیاز این جمعیت باشیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم اینک ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، اما در سالیان آینده که تعداد سالمندان بیشتر و درصد سالمندان جامعه به ۲۰ درصد برسد، چگونه می‌توان به آنان خدمت رسانی کرد.

{$sepehr_key_236}

او با اشاره به اینکه ارائه خدمات سطح یک حوزه بهداشت به زوجین نابارور رایگان است، اظهار کرد: بر همین اساس و در طول یک سال گذشته، بیش از پنج هزار و ۷۰۰ زوج نابارور زیر پوشش خدمات بهداشتی این دانشگاه قرار گرفته اند.

حسینی خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های ازدواج، طلاق، فرزندآوری، ناباروری و سقط در موضوع جوانی جمعیت تأثیر بسیاری دارد و ما در تلاش هستیم تا نرخ رشد جمعیت استانی بهبود یابد.

وی گفت: پنجره طلایی جمعیت بسته شده است و اکنون در پنجره نقره‌ای آن به سر می‌بریم و اگر از پنجره برنزی بگذریم در سیاه چاله جمعیتی گرفتار خواهیم شد که برون رفت از آن ۱۵۰ سال طول خواهد کشید.

وی افزود: با ادامه روند کاهش باروری در سال‌های آینده، به تدریج معنای خاله، عمو، عمه و دایی از ذهن‌ها دور می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زنگ خطر هشدار‌های جمعیتی در کشورمان بیش از یک دهه است که به صدا درآمده است و این یعنی همه شاخص‌های جمعیت‌شناختی کشور رکورد‌های جدید، بی‌سابقه و حداقلی خودشان را به ثبت رسانده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: هم اینک نرخ باروری، که عبارت از میانگین تعداد فرزندانی است که یک خانم به دنیا می‌آورد، به حدود ۱.۶ درصد رسیده است و متاسفانه باید گفت این رکورد‌ها در طول تاریخ ایران و حتی تاریخ کشور‌های اسلامی بی سابقه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان