رشد ۴۰ درصدی صادارت کالا از خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲
نگار نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، جواد جعفری امروز ۵ تیرماه در نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان که همزمان با نشست خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت و گرامیداشت روز ملی صنعت معدن برگزار شد، اظهار کرد: صادرات استان در سال گذشته یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل ۱.۲ درصد رشد داشته است.

وی درباره وادرات به استان در سال ۱۴۰۱ افزود: ۶۴۴ میلیون دلار واردات داشتیم که نسبت به ۱۴۰۰ واردات کالا به استان ۱۲ درصد رشد داشته است، زیرا رویکرد واحد‌های استان برای واردات تغییر کرده بود. 

{$sepehr_key_392}

ناظر گمرکات خراسان رضوی بیان کرد: در سه ماه ابتدای سال جاری میزان صادارت کالا از خراسان رضوی ۳۸۲ میلیون دلار بوده که ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد این در حالی است که صادارت کشور ۹ درصد منفی است. همچنین میزان واردات کالا به استان در این مدت ۱۶۳ میلیون دلار بود که با سال قبل برابری می‌کند. 

جعفری افزود: در حوزه ترانزیت با توجه به اتفاقات مهم در مرز‌ها روند و رشد خوبی در بحث ترانزیت در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت ۴۱ درصد ترانزیت استان نسبت به ۱۴۰۰ رشد و ۹۴۸ هزار تن ترانزیت مقصد افزایش داشت. همچنین در حوزه تجارت چمدانی یا بازرچه‌ای با توجه به شروع به کار مجدد مرز باجگیران در آبان ماه دو میلیون و ۹۱۶ هزار دلار صادارت چمدانی در سال قبل صورت گرفت که این میزان در سه ماه سال جاری این میزان یک میلیون و ۸۳۴ هزار دلار بوده است.

وی ادامه داد: در مشهد در ابتدای سال ۱۴۰۱ سه انبار اختصاصی در استان بیشتر نداشتیم که تنها یکی فعال بود، اما در انتهای سال گذشته به ۳۱ انبار رسید. همچنین تجمیع گمرک سرخس و گمرک منطقه اقتصادی موجب بالارفتن ترانزیت ریلی خارجی شد. در مرز باجگیران با توجه به رویکرد‌های صورت گرفته روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ مسافر از طریق مرز وارد کشور می‌شوند.