«سقط جنین» فقط با مجوز پزشکی قانونی و رأی قاضی امکان‌پذیر است + فیلم
علی صمدی جوان

دکتر سید آریا حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: بر طبق قانونی که‌ سال ۱۳۸۴ تصویب و با تغییراتی‌ سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد، همه موارد سقط جنین باید براساس موارد قانونی و با تشخیص سازمان پزشکی قانونی و رأی قاضی باشد.

وی با بیان اینکه برخی سقط‌ها جنبه درمانی دارد و برای جلوگیری از تولد نوزاد معلول انجام می‌شود، افزود: این سقط‌ها براساس دستورالعمل اعلامی سازمان پزشکی قانونی انجام می‌گیرد.

دکتر حجازی شرایط سقط جنین دارای معلولیت را این‌طور تشریح کرد: معلولیت احراز‌شده باید در سطحی باشد که مادر را دچار تنش‌های روحی و روانی بکند و خانواده امکان نگهداری از آن نوزاد را نداشته باشد. ضمنا سقط تا قبل از دمیدن روح به جنین اتفاق خواهد افتاد.

{$sepehr_media_782527_400_300}

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی درباره اختیاری‌شدن غربالگری ژنتیک تصریح کرد: موارد مرتبط با غربالگری ژنتیک در حوزه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است و سازمان پزشکی قانونی در این زمینه اظهار نظر نخواهد کرد.

حجازی در پایان تأکید کرد: روند قانونی سقط جنین پس از آزمایش‌های ژنتیک آغاز می‌شود. با این حال، بررسی‌های عمیق و سخت‌گیری‌های بسیاری در این راه از سوی پزشکی قانونی وجود دارد تا حقی ضایع نشود.

{$sepehr_key_1000}