رحیم پور ازغدی: احسان به پدر و مادر مبنای سبک زندگی اسلامی است
رضا نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، حسن رحیم پور ازغدی، در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم دارالتفسیر مقبره شیخ طبرسی که با حضور زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) برگزار شد، به تبیین موضوع کودک و خانواده از دیدگاه امام رضا (ع) پرداخت و اظهار کرد: اسلام دین مهربانی و رأفت می‌باشد و یکی از زیباترین آموزه‌های دین اسلام نیکی به پدر و مادر است.

{$sepehr_key_1100}

وی افزود: احترام به والدین سفارش خدای متعال است و در قرآن چندین بار پس از دستور به یکتاپرستى، مسأله احسان به پدر و مادر مطرح شده است و اهانت به والدین خط قرمز خداوند متعال و حرام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام رضا (ع) درحدیثی تأکید فرموده‌اند که خوش رفتاری با پدر و مادر اگر چه مشرک باشند، واجب است، اما پیروی از آنان در امر حرام و گناه صحیح نیست، بیان کرد: بی احترامی به پدر و مادر از آسیب‌های جبران ناپذیر به کانون خانواده محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه طبق مقررات سبک زندگی اسلامی هیچ کس حق ندارد به پدر و مادر خود بی احترامی کند، گفت: امام رضا (ع) فرمودند: بر تو باد به اطاعت از پدر و نیکى و فروتنى و خضوع و بزرگ شمردن و احترام به او و همیشه صداى خود را در حضور وى آهسته کن، زیرا پدر ریشه فرزند است و فرزند شاخه‌اى از او مى‌باشد. اگر او نبود، خدا تو را مقدر نمى‌کرد و جاه و جان و اموال را در راه او نثار کن؛ بنابراین حفظ حرمت آنان واجب است چرا که جوانی والدین به پای رشد و نمو فرزندان به پیری می‌رسد.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده اند: خدای متعال ما را به سپاسگزاری از خودش و پدر و مادر فرمان داده است، پس کسی که از پدر و مادرش سپاسگزاری نکند، خدا را شکر نکرده است.

{$sepehr_key_1101}

 وی افزود: بنا به فرمایش ائمه اطهار (ع) اگر خداوند براى جلوگیرى از رنجش و آزار پدر و مادر کلمه‌اى را کوتاه‌تر از «اُف» مى‌دانست، آن را در قرآن شریف مى‌آورد.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه والدین زحمات بسیاری برای فرزندان خود متحمل می‌شوند و باید از همه وجودمان برای تکریم آنان بهره‌برداری کنیم، افزود: امام رضا (ع) تکلیف فرموده‌اند که ضمن نیکی به والدین در هر فرصتی قدردان زحمات آنان باشیم بنابراین احسان به پدر و مادر مبنای سبک زندگی اسلامی است.