پیشنهاد فراکسیون گردشگری مجلس برای تشکیل کمیته «مقابله با گرانی سفر»

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا دشتی‌اردکانی در مراسم رونمایی سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری اظهار داشت: لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس در حال بررسی و کمیته‌های آن تشکیل شده است. بحث احکام گردشگری را در کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و تعدای از صاحب‌نظران در حال بحث و بررسی است. 

{$sepehr_key_1200}

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: درباره پیشنهادی که مطرح شد مجلس برای مقابله گرانی سفر کمیته تشکیل دهد، بخش خصوصی که پیشنهاد دهنده است باید این کار را انجام بپذیرد، دولت و مجلس فقط باید بحث نظارت را هدایت کند. البته علاوه بر ناظران وزارتخانه بخش خصوصی باید ارزیابی و نظارت کند. مثلا درباره گواهی استانداردی که به هتل‌ها داده شد، چه کسی بهتر از هتل‌داران می‌تواند درباره این گواهی کیفیت نظر بدهد؟ ضمن اینکه مصرف‌کننده‌ها و مردم هم می‌توانند بهترین ارزیاب‌ها باشند. در این سامانه باید نظرات مردم لحاظ شود و مردم باید بتوانند نمره بدهند.

این نماینده مجلس سپس از شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی که مجری این سامانه است، درخواست کرد به تهیه داده و محتوای گردشگری استان‌ها توجه بیشتری نشان دهد و افزود: داده‌های گردشگری به حدی ضعیف است که حتی اهالی استان‌ها از داشته‌های یکدیگر اطلاع کافی ندارند. 

همچنین درباره ضرورت راه‌اندازی این سامانه توضیح داده شد که "سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری" با هدف ارتقا، تمدید و صدور گواهی‌نامه راه‌اندازی شده است؛ چرا که مدل قبل اتلاف وقت و هزینه را به دنبال داشت. ضمن این‌که نظارت حاکمیتی کند و دسترسی به آمار‌ها محدود بود و در نمونه جدید این آسیب‌ها با هدف کاهش خطای انسانی، برطرف شده است.