رمز و راز آراستگی همیشگی حرم مطهر رضوی | تنظیف خانه‌ای به وسعت یک میلیون متر مربع
رضا نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، صحن و سرای رضوی به همت تلاش شبانه‌روزی خادمان در بخش‌ها و ادارات مختلف حرم مطهر همیشه به بهترین شکل آماده میزبانی از خیل شیفتگان خورشید فروزان خراسان است که از راه‌های دور و نزدیک میهمان این سرای ملکوتی می‌شوند. در این میان، خدماتی همچون پارکینگ، تنظیف و گل‌آرایی، از جمله خدماتی است که زائران و مجاوران در قدم و نگاه اول با آن‌ها مواجه می‌شوند و مورد توجه‌شان قرار می‌گیرد. این خدمات در پرتوی فعالیت بزرگترین اداره حرم مطهر رضوی یعنی اداره امور خدمات عمومی ارائه می‌شود.

{$sepehr_key_1347}

 
اداره امور خدمات عمومی، از جمله ادارات زیرمجموعه معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی است که در ۵ بخش؛ «خدمات تنظیف»، «فضای سبز و گل‌آرایی»، «بهداشت و عطرافشانی»، «نظارت بر خدمات فرش» و «پارکینگ‌ها» فعالیت می‌کند. در ادامه با محمدرضا درخشان‌فر رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر هم‌کلام می‌شویم تا با خدمات این اداره و حس و حال خدمت در آن آشنا شویم.

رمز و راز آراستگی همیشگی خانه‌ای به وسعت یک میلیون متر مربع

ارائه خدمات متنوع و متفاوت

رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی بیان می‌کند: اداره امور خدمات عمومی در مقایسه با بسیاری از ادارات دارای بخش‌هایی است که وظایف کاری آن‌ها به طور کامل با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین بزرگترین اداره حرم مطهر رضوی از نظر تنوع فعالیت‌ها و تعداد نیروی انسانی است.
رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی از بخش «خدمات تنظیف» به عنوان بزرگترین بخش این اداره نام می‌برد و می‌گوید: ارائه خدمات تنظیف با ۳۰ دستگاه اسکرابر سرنشین‌دار یا کف‌شوی خودرویی، نظافت و جاروکشی در صحن‌های مختلف و حریم رضوی، نظافت حدود هزار و ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در ۱۲ نقطه، نظافت پشت بام‌های حرم مطهر، نظافت روزانه بهشت‌های ثامن و رسیدگی به کبوتر‌های حرم مطهر، از جمله وظایف این بخش به شمار می‌آید.

{$sepehr_key_1348}

 
درخشان‌فر با تأکید بر گستردگی وظایف بخش خدمات تنظیف حرم مطهر می‌افزاید: این بخش خدمات فصلی همچون پهن کردن ۲۵ هزار متر کفپوش در فصول بارندگی و برفی سال از ابتدای آبان‌ماه در صحن‌ها و حریم حرم رضوی و شست‌وشوی ۲۷۰ چتر سایبان حرم مطهر برای استفاده در فصول گرم و آفتابی سال در صحن‌های مرکزی را نیز برعهده دارد.

رمز و راز آراستگی همیشگی خانه‌ای به وسعت یک میلیون متر مربع

خدمات گسترده فضای سبز در حرم

در ادامه او در خصوص خدمات بخش «فضای سبز و گل‌آرایی» بیان می‌کند: خدمات فضای سبز در بخش‌های ثابتی همچون باغچه‌ها توسط سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر انجام می‌شود که بیش از ۹۰ درصد گل‌آرایی در حریم حرم مطهر را در برمی‌گیرد، اما گل‌آرایی قابل حمل حرم مطهر توسط بخش فضای سبز اداره امور خدمات عمومی انجام می‌شود که شامل گل‌آرایی در رواق‌ها و صحن‌های مرکزی و پیرامونی با شاخه گل‌های بریده و گلدان‌ها می‌شود. به طور مثال می‌توان به ایجاد المان‌های گل‌آرایی در مناسبت‌های مختلف در حرم مطهر اشاره کرد. حدود ۹۰ درصد گل مورد نیاز گل‌آرایی این آستان مقدس نیز به همت خیران و ناذران گل و گیاه کشور تأمین می‌شود.
درخشان‌فر ادامه می‌دهد: بخش بهداشت و عطرافشانی نیز همان‌طور که از نامش مشخص است در دو حوزه مجزای بهداشت و عطرافشانی فعالیت می‌کند چنان‌که این بخش وظیفه انجام بازدید‌های بهداشتی از قسمت‌های مختلف حرم مطهر همچون مهمانسرا‌های حضرت رضا (ع)، آسایشگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و دفاتر خدمت‌رسان را برعهده دارد. ضدعفونی نیز در برخی قسمت‌ها با توجه به نیاز و بعضی دیگر به صورت مستمر و روزانه توسط بخش بهداشت انجام می‌شود. سم‌پاشی در حرم مطهر نیز با توجه به نیاز زیر نظر این بخش صورت می‌گیرد.

رمز و راز آراستگی همیشگی خانه‌ای به وسعت یک میلیون متر مربع 
وی با بیان این‌که خدمات تأمین و شارژ عطر در دستگاه‌های عطرافشان توسط بخش بهداشت و عطرافشانی انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: عطرافشانی در حرم مطهر با استفاده از ۱۳۵ دستگاه عطرافشان صورت می‌گیرد. حدود ۶۵۰ درام؛ (محفظه‌هایی که عطر‌های حرم داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و موجب پاشش عطر می‌شود)، در داخل این دستگاه‌ها جانمایی شده است. دستگاه‌های عطرافشان بر روی دستگاه‌های هواساز حرم مطهر رضوی نصب شده و با روشن شدن دستگاه هواساز، عطرافشانی در حرم مطهر صورت می‌گیرد.
همچنین این مقام مسئول با اشاره بر این‌که فرش‌آرایی حرم مطهر توسط نیرو‌های اداره خدمات فرش انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: بخش نظارت بر خدمات فرش اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی، بر تمامی خدمات حوزه فرش حرم مطهر، از چیدمان و نظافت تا کمیت و کیفیت فرش‌ها نظارت دارد.

مشارکت ۴۰۰ خادمیار در ۳ بخش

رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی اظهار می‌کند: این اداره وظایف خود را با مشارکت حدود هزار نفر در شیفت‌های مختلف انجام می‌دهد چنان‌که این خدمات در سه بخش؛ «نظارت بر خدمات فرش»، «بهداشت و عطرافشانی» و «فضای سبز و گل‌آرایی» با همکاری نزدیک به ۴۰۰ خادمیار صورت می‌گیرد.
او با تأکید بر اینکه خدمات این اداره در دو بخش «تنظیف» و «پارکینگ» به صورت شبانه‌روزی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: تهیه اقلام مصرفی مورد نیاز زائران در حرم مطهر همچون لیوان یک‌بار مصرف، مایع صابون، مُهر نماز و...، از دیگر خدمات این اداره به شمار می‌آید.

حس خوب خدمت

وی با بیان این‌که ارائه خدمات به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) مایه افتخار و خرسندی ما در اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر است، می‌گوید: نیرو‌های این اداره در تمامی مناسبت‌ها در صحن و سرای رضوی حضور فعال داشته، به طور مثال در برگزاری مراسم روز عرفه، تأمین و توزیع آب معدنی بین زائران را در این آستان ملکوتی برعهده دارد. بی‌شک وقتی زائران در هوای گرم این آب خنک را می‌نوشند و لذت می‌برد، همکاران ما نیز از این‌که مایه خرسندی و آسایش زائران شدند، راضی و خوشنود هستند. به عبارتی ما از ارائه این خدمات متنوع به زائران و حس خوب آنان، انرژی برای خدمت بیشتر می‌گیریم.
وی می‌افزاید: تمامی دقایق خدمت ما در حرم مطهر خاطره است، به طور نمونه وقتی می‌بینم پیرمردی در فصل زمستان عصازنان برای زیارت می‌آید و با آرامش خاطر از روی کفپوش‌های پهن شده در صحن‌ها به حرم مطهر مشرف می‌شود، حس خوبی می‌گیرم که توانستیم شرایط زیارت ایمن زائران را فراهم کنیم.