نگه‌بان؛ بیان فطرت پاک

نعیمه زمانی
دبیر شهرآرا محله

نمایشگاه آثار نقاشی با عنوان « نگه‌بان» در نگارخانه روند برگزار شد.
به گزارش شهرآرامحله، سحر لواسانی، نقاش آثار نمایشگاه دراین‌باره ابراز کرد: در این نمایشگاه تعداد 11اثر نقاشی با عنوان« نگه‌بان» به شکل پرتره و با تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم ارائه شده است. ابعاد مختلفی برای کارها درنظر گرفته شده است و تمام آثار حرفی برای گفتن دارند.
وی افزود: چهره‌های نقاشی‌شده برگرفته از شخصیت‌های حقیقی است و به ذات انسان اشاره دارد. هاله‌هایی که در پشت پرتره‌ها نقاشی شده است نشان از ذات و فطرت پاک انسان‌ها دارد و درواقع بیان می‌کند که تمام انسان‌ها دارای ذات پاکی هستند اما بر اثر زندگی در جامعه و شرایط حاکم بر آن تغییر کرده‌اند.
این نقاش با اشاره به موضوع انتخاب‌شده برای نمایشگاه گفت: « نگه‌بان» برگرفته از نگاه‌های مختلف است. نگاه‌های خیره‌ای که شاید در پیچاپیچ تاریخ و سردی روزمرگی به دنبال به یادآوردن هستند. به این معنا که چیزی در وجود ماست که گویی آرزوی داشتنش را هم فراموش کرده‌ایم و این نمایشگاه می‌خواهد بازگشت به آنچه بوده‌ایم و می‌توانیم دوباره باشیم را به ما یادآوری کند و بگوید که آیا نگهبانان خوبی از خودمان بوده‌ایم؟
لواسانی ادامه داد: در این نمایشگاه سعی شده است از چهره‌های مختلف در حالت‌های متفاوت کمک گرفته شود تا بیننده نیز از دیدن آثار خسته نشود و لذت ببرد. مهم‌ترین نکته در آثار، نوع نگاه‌ها و چشمان شخصیت‌های نقاشی‌هاست که به‌خوبی با بیننده ارتباط برقرار کرده است و براین اساس آنچه مدنظر بوده است توانسته‌ام به مخاطب انتقال دهم.
وی افزود: در تمام آثار رنگ‌های گرم و سرد به چشم می‌خورد.برای آنکه کارها به سمت آثار اروپایی سوق داده نشود از نقوش اسلیمی و نقش و نگار‌های ایرانی در ارائه‌ آثار استفاده شده است تا به ایرانی‌بودن هم اشاره‌ای شود و افراد ارتباط بهتری برقرار کنند.
لواسانی میزان پرداختن به موضوع چهره را در مشهد ناچیز دانست و ابراز کرد: نقاشی پرتره را دوست دارم و درنظر دارم با کشیدن آن و برگزاری چنین نمایشگاه‌ها‌یی استقبال مردم از هنر را نیز افزایش دهم زیرا هنرمندان به این موضوع کمتر می‌پردازند و براین اساس دیدن یک مجموعه از چهره‌های مختلف برای بازدیدکنندگان این نمایشگاه جذاب بوده است.
این مربی نقاشی ادامه داد: تا کنون دو نمایشگاه نقاشی انفرادی در سال‌های 87 و 97 برگزار کرده‌ام و این نمایشگاه سومین کار انفرادی من است. 3نمایشگاه گروهی در مشهد و 3نمایشگاه دیگر نیز به همراه هنرمندان دیگر در تهران برگزار کرده‌ام.
وی افزود: در مقایسه با نمایشگاه‌هایی که در تهران ارائه کرده‌ام استقبال مردم مشهد کم است. درحالی‌که هنر در تهران طرفداران بیشتری دارد و حتی برای آن هزینه هم می‌کنند. گرچه استقبال مردم نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است و مردم دیدشان بازتر شده است اما هنوز جا دارد که ارتباط مردم با هنر بیشتر شود و هنر به خانه‌های مردم راه پیدا کند.
لواسانی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه به تنهایی کافی نیست و بهتر است هنرمندان در کنار برگزاری نمایشگاه درباره آثار خود و دلیل انتخاب آن نیز برای بازدیدکنندگان صحبت کنند تا مردم نگاهشان به هنر تغییر کند و از اهمیت آن در زندگی و روحیه‌شان اطلاع یابند. تا زمانی که افراد به اهمیت و ضرورت این موضوع پی نبرند هیچ‌گاه برای دیدن آن وقت نخواهند گذاشت و هزینه نیز نخواهند کرد.
وی ادامه داد: صحبت‌کردن درباره هنر بی‌تأثیر نخواهد بود و به همین دلیل در مراسم اختتامیه این نمایشگاه نیز درباره آثار و موضوع آن برای بازدیدکنندگان صحبت شد تا مخاطبان درک بهتری از آثار داشته باشند.
این هنرمند یادآور شد: بی‌توجهی به هنر بر کمرنگ‌شدن انگیزه هنرمندان تأثیرگذار است و هنرمندانی که همچنان کار می‌کنند به خاطر دل خود، عشق و علاقه‌ای که به این حرفه دارند از ادامه‌ کار باز نمانده و فعالیت دارند. من نیز از ادامه‌ راه دلسرد نخواهم شد و آن را دنبال خواهم کرد.
وی افزود: هنگام نقاشی‌کشیدن با تمام آثار، شخصیت‌ها و حتی رنگ‌هایی که در کارها استفاده شده است، ارتباط برقرار کرده‌ام و به همین دلیل توانسته‌ام موضوع مدنظر خود را به مخاطب القا کنم. با آنکه پرتره را تخصصی کار می‌کنم و بعضی نمایشگاه‌هایم با این موضوع ارائه شده است اما قصد دارم در نمایشگاه بعدی خود که در تهران برگزار خواهم کرد در ارائه‌ آثار کمی تغییرات ایجاد کنم.