چالش ایمنی در تجهیزات شهربازی‌ها در خراسان رضوی | از تشدید نظارت‌ها تا پلمب یک شهربازی در مشهد
فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز، با فرارسیدن فصل تابستان حضور درپارک ها، شهربازی‌ها و مجموعه‌های تفریحی یکی ازنخستین گزینه‌های کودکان و خانواده‌ها برای سپری شدن ساعاتی مفرح به شمار می‌رود، اما بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی به عنوان یک تهدید می‌تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

تعداد خبر‌هایی که در سال‌های اخیر به اشکال مختلف از رسانه‌ها منتشر می‌شود و تعدادشان هم کم نیست حکایت از حوادث دلخراشی در شهربازی‌های ناایمن دارد که با درنظر گرفتن استاندارد‌های لازم می‌توان از وقوع چنین حوادث دلخراشی در جذاب ترین، هیجان انگیزترین و لذت بخش‌ترین فضای شهری یعنی بوستان‌ها و شهربازی‌ها جلوگیری کرد.

شهر مشهد با داشتن ۶ هزار و ۹۶۸ تجهیز در شهربازی‌های سرپوشیده و روباز شرایط ویژه دارد و ایمنی و استاندارد این مکان‌ها و تجهیزات آن‌ها به دلیل ظرفیت زیارتی این شهر و حجم گسترده زائران و مسافرانی که بخشی از زمان خود را در این مکان‌ها می‌گذرانند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

این در حالی است که بسیاری از این شهربازی‌ها و وسایل آن‌ها عمر بسیار دارند یا به علت سفر ۲۵ میلیون زائر و مسافر در سال و بیش از چهار میلیون جمعیت ثابت شهر بهره برداران آن‌ها زیاد می‌باشد و فرسودگی این وسایل هم سریعتر است.

در برخی از این مکان‌ها رنگ و رو و شکل و شمایل این ابزار در نخستین نگاه حاکی از خارج از رده بودن بسیاری از این ابزار‌ها است. حالا زنگ خطر فرسودگی و کهنگی، نصب و بهره برداری غیرایمن این تجهیزات، در قالب حوادث کوچک و بزرگ در شهربازی‌ها و فضا‌های بازی در کشور را به صدا درآمده است.

همین امر حساسیت مسئولان در حوزه استاندارد رابرانگیخته و زمینه‌ای برای اجرای استاندارد‌ها و اجباری شدن اخذ مجوز برای این تجهیزات شده است.

{$sepehr_key_2470}

هرگونه تجهیزات ناایمن فورا پلمب خواهند شد

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص فرآیند نظارت بر تجهیزات شهربازی‌های خراسان رضوی می‌گوید: کلیه تجهیزات شهربازی باید استاندارد لازم و گواهی بازرسی سالانه داشته باشند، علاوه بر بازرسی سالیانه، هر سه ماه یکبار، بازرسی‌ها انجام می‌شود که در صورت نداشتن استاندارد در تجهیزات و نا ایمن بودن این مجموعه ها و شهر بازی‌ها ،مجوز فعالیت از آن‌ها فورا ساقط و پلمب می‌شوند.

سید محمد سجادی با بیان اینکه علاوه بر استاندارد تجهیزات، مجموعه شهربازی‌ها ، هم این امکان را دارند که پروانه استاندارد برایشان صادر شود بیان می‌کند: در هر شهربازی باید یک ناظر فنی آموزش دیده، وجود داشته باشد تا نظارت بر امور فنی استاندار‌ها را انجام دهد.

 وی تصریح می‌کند:نظارت های میدانی و کارشناسی به صورت مستمر از کلیه شهربازی های مشهد و شهرستان های خراسان رضوی ، توسط کارشناسان اداره استاندارد در حال انجام است و مردم نگرانی بابت نا ایمن بودن وسایل شهربازی ها در مشهد و شهرهای مختلف نداشته باشند. 

وی اظهار می کند: طی نظارت های انجام شده توسط کارشناسان ما ، یک شهربازی در مشهد پلمب گردیده بود که مسئول این شهربازی به صورت خودسرانه اقدام به فک پلمب کرد اما با دستور قضائی مجددا این شهربازی پلمب و در نهایت نیز پرونده قضائی برای وی تشکیل گردید.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی ادامه می دهد: در استان خراسان رضوی به لحاظ آماری بیش از ۶ هزار و ۹۶۸ تجهیزات (هر وسیله مستقر در شهربازی‌ها) شهربازی وجود دارد، با توجه به حجم بالای زائران و همچنین استقبالی که از سوی آنها در سفر به مشهد برای حضور در مراکز بازی انجام می شود و همچنین استفاده مجاورین از این مراکز ، نظارت ها به صورت جدی از شهربازی ها انجام می شود ، علاوه بر این تمامی مراکز تفریحی روباز و سرپوشیده پارک‌های آبی و شهربازی‌ها در مجتمع‌های تجاری اعتبار سنجی می‌شوند.

سجادی با اشاره به بازدیدهای نظارتی از شهربازی ها می‌گوید: مجموع بازدید‌های نظارتی در یکسال گذشته ۱۳۱ بازدید در تجهیزات تفریحی سنگین و نیمه سنگین، ۶۴۱ بازدید از تجهیزات تفریحی سبک و بادی، ۲۶۹ بازدید از تجهیزات آبی و ۹۰ بازدید از زمین‌های بازی شهرداری‌ها و مهد کودک‌ها انجام شده است. باتوجه به اهمیت امنیت تجهیزات درشهربازی‌ها، هرگونه عدم ایمنی  تجهیزات بلافاصله گزارش می شود و پیرو آن نیز از فعالیت شان جلوگیری و پلمب خواهد شد.

وی همچنین عنوان می کند: در یک سال گذشته ۳۴۷مورد تجهیزات تفریحی استان خراسان رضوی به دلیل فعالیت بدون اخذ مجوزهای لازم ، توسط اداره کل استاندارد خراسان رضوی پلمب گردید و پرونده های آنان نیز در حال پیگیری می باشد.