رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد:
رفتار ائمه(ع)، بهترین الگو برای جامعه است

نعیمه زمانی - رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد در ایام دهه کرامت بر الگوپذیری از رفتارهای ائمه(ع) تأکید کرد.
به گزارش شهرآرامحله، حجت‌الاسلام غلامرضا زارع مهرجردی درباره فلسفه دهه‌‌ کرامت ابراز کرد: دهه‌‌ کرامت، ایام پرفضیلت و باعظمتی است که با ولادت حضرت معصومه(س) شروع و با ولادت امام‌رضا(ع) به پایان می‌رسد و از این بابت یادآور مفاهیم بسیار ارزشمندی است.
وی افزود: این ایام به نام دهه‌ کرامت نام‌گذاری شده است و بیانگر مهرورزی، علاقه، عشق، دلدادگی و وفای یک خواهر نسبت به برادر خود است که باعث می‌شود تمام رنج‌ها را به جان بخرد و برای زیارت برادرش مهاجرت کرده و در راه بیمار شود و قبل از دیدن او از دنیا برود.
حجت‌الاسلام زارع مهرجردی ادامه داد: امام‌رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، دو شخصیت بزرگواری هستند که ایران را مزین کرده‌اند و وجود مبارکشان بستر ظهور شیعه شده است تا ایران به‌عنوان مرکز تشیع در دنیا نقش‌آفرینی ‌کند. بنابراین ما ایرانیان هرچه داریم از این دو بزرگوار است که زمینه‌ گسترش تشیع و گرایش به فرهنگ شیعه را ایجاد کرده‌اند.
وی ائمه(ع) را تجلی‌گاه اسمای الهی دانست و گفت: ویژگی رضا تنها مختص امام هشتم(ع) نیست و تمام ائمه(ع) تجلی‌گاه خاص این رضایت هستند اما آنچه امام هشتم(ع) را به این ویژگی شهره کرده است، مظلومیت ایشان در زمان مأمون عباسی است. حضرت فاطمه معصومه(س) نیز ایمان و تقوا را سرلوحه‌ زندگی خود قرار داده است و در اوج قله‌ بیزاری از گناه و معصیت بودند و به همین دلیل ایشان را معصوم نامیده و لقب معصومه را برایشان برگزیدند.
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد ادامه داد: کرامت به معنای بزرگواری است و ملاک دینداری شناخته شده است. همان‌طور که پیامبر فرمودند: «بزرگواری مرد همان دین او است» به این معنا که انسان باکرامت انسانی است که دین دارد. در واقع کرامت باعث می‌شود دنیا در نظر فرد خوار شود و تحمل رنج و شکیبایی او در سختی‌ها افزایش یابد.
حجت‌الاسلام زارع مهرجردی با اشاره به همسایگی مردم مشهد با امام‌رضا(ع) گفت: ما باید صفات امام رضا(ع) مانند صبر و شکیبایی را درون خود ایجادکنیم و نحوه‌ رفتار ایشان با مردم، دوستان و حتی دشمنانشان را بیاموزیم. اگر بتوانیم امام(ع) را به عنوان الگوی خود قرار دهیم اتفاقات خوبی در جامعه رقم خواهد خورد.
وی افزود: تمام ائمه اطهار به‌ویژه امام‌رضا(ع) با رفتار کریمانه‌شان جامعه را تغییر می‌دادند و مردم با دیدن رفتار آن‌ها رفتار خود را اصلاح می‌کردند. این بزرگواران حتی با دشمنان خود به‌نحوی برخورد می‌کردند که آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دادند. بنابراین سبک زندگی و رفتار ائمه(ع) بهترین الگو برای جامعه است.
زارع مهرجردی ادامه داد: یکی از ضروریات زندگی انسان یاد خدا در ابتدای انجام هرکاری است و اگر جامعه‌ اسلامی بخواهد موفق باشد باید به این موضوع توجه داشته باشد و الگوی خود را سبک زندگی ائمه(ع) درنظر بگیرد. اگر این موضوع در جامعه‌ ما نهادینه شود و رفتار کریمانه در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد درباره جایگاه زن گفت: با ظهور اسلام نگاه به زن در جامعه‌ اسلامی تا حدود زیادی تغیییر یافت و ارزش خاصی برای زن درنظر گرفته شد. دهه‌ کرامت نیز یادآور وجود زنان قهرمان است و حضرت معصومه(س) الگوی کاملی برای تمام دختران است.
حجت‌الاسلام زارع مهرجردی خاطرنشان کرد: رفتن به زیارت و حرم، روحیه‌ فرد را تغییر می‌دهد و در زندگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمام جوانب زندگی فرد تأثیرگذار است. زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نیز توصیه شده است. همان‌طور که امام جواد(ع) فرمودند: هر کس قبر عمّه‌ام (حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام) را در قم زیارت کند، بهشت پاداش او است .
وی افزود: نام‌گذاری این دهه به نام کرامت خوب است اما کافی نیست و باید شروعی برای انجام یک حرکت بزرگ باشد. به این معنا که توجه به رفتارهای ائمه و ویژگی‌های اخلاقی ائمه باید در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی وجود داشته باشد تا رفتارهای پسندیده در جامعه نهادینه شود.