آمار تکان دهنده از وضعیت پذیرفته شدگان کنکور سال ۱۴۰۰ | وقتی ثروت از علم بهتر است

به گزارش شهرآرانیوز، منصور کبکانیان در یک برنامه تلویزیونی با ابراز تعجب و اعلام آرمار‌های رسمی از وضعیت قبول شدگان آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، از نابرابری‌های اجتماعی در توزیع عادلانه علم در جامعه گفت.

وی با اشاره به آمار قبولی‌ها با رتبه زیر ۳ هزار عنوان کرد: دهک اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار) تنها ۲ درصد قبولی‌های مدارس بوده اند و مابقی به ترتیب دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد، دهک اول (ضعیف‌ترین): ۲ دهم درصد، دهک دهم (ثروتمندترین): ۴۸ درصد، مدارس دولتی: ۲.۳ درصد و مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد قبول شدگان در کنکور را شامل می‌شوند.

کبکانیان ادامه داد: نابرابری اجتماعی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بسیار بالاست و دهک اول: ۱.۳ درصد و دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد آمار قبولی‌ها را به خود اختصاص داده اند و از سایر دهک‌ها هیچ قبولی‌ای در دانشگاه‌ها برای این رشته‌ها نداشته ایم.

دبیر و قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به رشته برق دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و توضیح داد: دهک محروم، یعنی دهک‌های ۱ و ۲ و۳ هیچ سهمی در این دانشگاه معتبر ندارند و سایر دهک‌ها به ترتیب: دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد و دهک دهم: ۶۰ درصد می‌باشند.

وی در پایان به رشته روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های مهم برگرفته از حوزه علوم انسانی پرداخت و گفت: در این رشته تحصیلی نیز، طبقات محروم جامعه آمار بالایی ندارند و دهک محروم تنها ۲.۹ درصد قبولی‌ها را به خود اختصاص داده اند و دهک مرفه ۸۰.۴ درصد قبول شدگان می‌باشند.