نامه اعتراضی ۸۵۰۰ نویسنده به شرکت‌های هوش مصنوعی

به‌گزارش شهرآرانیوز، سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی مانند GPT-4 می‌توانند به سبک نویسندگانی، از جمله مارگارت اتوود، یادداشت و داستان بنویسند و حالا هزاران نویسنده نارضایتی خود را نسبت به این موضوع نشان داده‌اند.

در نامه‌ای که بیش از ۸۵۰۰ نویسنده داستان، مطالب غیرداستانی و شعر آن را امضا کرده‌اند، شرکت‌های سازنده مدل‌های زبانی بزرگ مانند ChatGPT و Bard به‌دلیل استفاده بدون اجازه از نوشته‌های آن‌ها مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. به گزارش TechCrunch، در متن این نامه آمده است:

این فناوری‌های زبانی، داستان‌ها، سبک و ایده‌های ما را تقلید و آن‌ها را بازگو می‌کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی توسط میلیون‌ها کتاب، مقاله و شعر دارای حق چاپ تغذیه شده‌اند و می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای درخواست‌های نامحدودی از کاربران دریافت کنند.

نکته مشخصی که درباره توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی وجود دارد این است که آن‌ها بدون کسب مجوز و اجازه از آثار ناشران استفاده کرده‌اند. نویسندگان در نامه خود توضیح می‌دهند:

با استفاده از نوشته‌های ما در سیستم‌های شما، هوش مصنوعی مولد با پرکردن بازار با کتاب‌ها، داستان‌ها و روزنامه‌نگاری متوسط و ماشینی به حرفه ما آسیب می‌زند.

نویسندگان در این نامه هشدار داده‌اند که با توجه به پیچیدگی‌ها و حواشی مربوط به انتشار آثار بزرگ وضعیت به‌وجودآمده، به‌ویژه به نویسندگان جدیدتر، ضربه خواهد زد. آن‌ها از شرکت‌های سازنده مدل‌های هوش مصنوعی خواسته‌اند تا موارد زیر را انجام دهند:

  • دریافت مجوز برای استفاده از مطالب دارای حق نسخه‌برداری در برنامه‌های هو‌ش مصنوعی مولد
  • پرداخت غرامت منصفانه به نویسندگان بابت استفاده مداوم از آثار انسان‌ها در برنامه‌های هوش مصنو‌عی مولد
  • پرداخت غرامت به نویسندگان بابت استفاده از آثار آن‌ها در خروجی‌های هوش مصنو‌عی

{$sepehr_key_3732}

این در حالی است که اتحادیه نویسندگان آمریکا (WGA)، چند ماه قبل، به‌دلیل نگرانی خود درباره هوش مصنوعی، دست به اعتصاب زد و انجمن بازیگران سینما (فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا [SAG-AFTRA]) نیز در هفته جاری تصمیم به این کار گرفت.

منبع: دیجیاتو