رمزگشایی مرکز آمار ایران از افزایش قیمت مرغ
مسعود سلطانی

به گزارش شهرآرانیوز، اردیبشت ماه سال گذشته بود که دولت ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را حذف کرد و یارانه نقدی را از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش داد.

قیمت مرغ نیز ظرف یک شب از هر کیلوگرم ۲۳ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید. آن زمان مسئولان اقتصادی دولت معتقد بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ یارانه‌ای است که دولت برای واردات نهاده‌های دامی به وارد کنندگان می‌دهد، اما این یارانه به سفره مردم نمی‌رسد و شیرینی آن به کام عده‌ای رانتخوار و دلال می‌نشیند. در واقع قرار بود با حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه نقدی، بازار کنترل شود.

اکنون بعد از بیش از یکسال از اجرایی شدن این طرح به نظر می‌رسد که همچنان بازار گوشت و مرغ به نحوی که تقاضای مردم را تامین کند، تنظیم نشده است.

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که میزان عرضه گوشت ماکیان (مرغ و خروس) در خرداد ماه ۲۰ درصد نسبت به خرداد ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. این کاهش عرضه در ماه گذشته باعث افزایش قیمت مرغ و حتی کم‌یاب شدن آن در بازار شد. در تیر ماه نیز وضعیت بازار بهبودی پیدا نکرد و همچنان پیدا کردن مرغ با نرخ مصوب در بازار کار آسانی به شمار نمی‌آید.

مرکز آمار ایران در گزارش خود نوشت: مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۲۰ درصد، برای بوقلمون ۳ درصد، برای بلدرچین ۴۴ درصد، برای شترمرغ ۲۸ درصد، و برای سایر انواع طیور ۴۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) در حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

ماهانه چه میزان مرغ در بازار ایران عرضه می‌شود؟

وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ جمعاً ۱۶۲٬۰۶۱ تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.

بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ جمعاً ۱۶۲٬۰۶۱ تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ١۵۶٬۹۵۶ تن، ۹۶٫۹ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۲٬۳۳۳ تن و سایر انواع طیور با ۲٬۷۷۲ تن، به‌ترتیب ۱٫۴ درصد و ۱٫۷ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.