طرز تهیه حلوای نذری + لیست مواد لازم

 به گزارش شهرآرانیوز، تهیه حلوای نذری برای ایام خاصی مانند ماه محرم، از سنت‌هایی است که بین ما ایرانی‌ها خیلی مرسوم و پرطرفدار بوده است.

حلوا از آرد گندم تهیه می‌شود. گندم نیز از دیرباز با آیین‌های سوگوار در ارتباط بوده‌است. در این مطلب می‌خواهیم به شما طرز تهیه‌ی حلوای نذری خوش طعم و خوش رنگ و لعاب را آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه حلوا نذری برای ۱۸۰ نفر

آرد نان سنگک: ۶۰ پیمانه

روغن مایع :۱۲ پیمانه

کره: ۱۰۰۰ گرم

روغن جامد: ۲۰ پیمانه

شکر: ۴۰ پیمانه

گلاب: ۱۲ پیمانه

زعفران دم کرده: ۱۰ قاشق چایخوری

آب: ۲۰ پیمانه

طرز تهیه حلوا نذری

طرز تهیه حلوای نذری + لیست مواد لازم

مرحله اول:

یک قابلمه بردارید و دو پیمانه آب را در آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. شکر را کم کم به آب اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کاملا حل شود.

مرحله دوم:

پس از حل شدن شکر در آب، گلاب و زعفران را اضافه کنید. با هم بزنید تا شربت حلوای محرم آماده شود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم:

حالا نوبت به الک کردن آرد می‌رسد. تمام آرد را الک کنید و در کناری قرار دهید. اگر آرد دو یا سه مرتبه الک شود، کیفیت حلوای شما بهتر خواهد شد.

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه حلوا نذری باید یک قابلمه‌ی دیگر بردارید و روی حرارت بگذارید. روغن جامد را در آن بریزید تا ذوب شود.

مرحله پنجم:

کم کم روغن مایع را به قابلمه اضافه کنید. حالا آرد سنگک را که الک کرده اید، در قابلمه بریزید.

مرحله ششم:

آرد را به خوبی بهم بزنید و با روغن مخلوط کنید. دقت کنید که این مرحله بسیار حساس است و نباید آرد و روغن را به حال خود رها کنید. پس از حدودا سی الی چهل دقیقه، آرد به روغن می‌افتد و رنگ آن عوض می‌شود. میزان تیرگی رنگ حلوای محرم به خودتان بستگی دارد. هر زمان که احساس کردید تفت دادن آرد کافی است، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله هفتم:

حالا با احتیاط شربت حلوا را به آن اضافه کنید. مراقب پاشیده شدن شربت به دستانتان باشید. دوباره قابلمه را روی حرارت بگذارید.

مرحله هشتم:

در این مرحله از آماده سازی حلوای مخصوص ماه محرم باید آن قدر به هم زدن ادامه دهید تا حلوا به غلظت و بافت مطلوبی برسد. معمولا این مرحله سلیقه‌ای است. برخی حلوا را شل‌تر (مانند ترحلوا) و برخی سفت‌تر دوست دارند.

مرحله آخر:

هر زمان که به غلظت دلخواه رسیدید، حرارت را خاموش کنید و حلوا را در ظرف مورد نظر بکشید. سپس حلوا نذری را تزیین کرده و سرو کنید.

{$sepehr_key_4762}

نکات کلیدی تهیه حلوا نذری محرم

– در صورت تمایل میتوانید به همین مقدار حلوای محرم یک دوم قاشق چایخوری هل آسیاب شده اضافه کنید.

– استفاده از کفگیر چوبی برای بهم زدن مکرر حلوا توصیه می‌شود و کار را راحت‌تر می‌کند.

– دقت داشته باشید که پس از اضافه کردن شربت به حلوا، آن را بیش از حد تفت ندهید. چون این کار باعث می‌شود حلوای شما خشک شود.

– برای تزیین حلوای نذری محرم می‌توانید از خلال پسته، بادام، گل محمدی، پودر نارگیل، کنجد و … استفاده کنید. یا میتوانید از حلوا‌هایی که رنگ روشن تری دارند کمک بگیرید. مثل حلوای لبو، حلوای شیر، حلوای کدو حلوایی و … یا حلوا‌های تیره‌تر مثل حلوای کاکائویی، حلوای دارچین و … به شما امکان می‌دهند که طرح‌های متنوعی ایجاد کنید.

ـ برای سرو میتوانید حلوا را به کمک ماسوره به کاغذ‌های شیرینی، نان بستنی، نان شیرینی خامه‌ای یا نان میکادو منتقل کنید تا هم ظاهر زیباتری داشته باشند و هم برای سرو راحت باشید. حتی در این روش میتوان از نان‌های سنتی مثل نان تافتون، لواش یا سنگک هم استفاده کرد. کیک حلوا و رولت حلوا نیز روش خوبی برای سرو حلوای نذری مخصوص ماه محرم است.

– حلوا نذری برای ۱۰۰ نفر به حدودا ۳۴ یا ۳۵ پیمانه آرد نیاز دارد. مقدار مواد حلوا برای پنجاه نفر به نصف این مقدار یعنی حدودا ۱۷ پیمانه آرد می‌رسد.

ـ حتما از زعفران و گلاب مرغوب و با کیفیت استفاده کنید تا عطر و طعم حلواتون عالی بشود.

ـ اگر دیگ بزرگ توی خونه دارید برای درست کردن این حلوا بهتر است، چون هم زدن مواد توی تابه که دیواره هاش کوتاه تر هست سخت است اما توی دیگ راحت‌تر می‌توانید با کفگیر بزرگ آرد را تفت دهید.

ـ الک کردن آرد باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید آرد را تفت دهید و گوله نمی‌شود، همچنین باعث می‌شود بافت حلوا نرم و عالی بشود.

ـ زمانی که مخلوط روغن و کره را به آرد اضافه کردید مرحله مهمی هست، چون رنگ حلوا بستگی به این مرحله دارد.

ـ شعله اجاق توی تمام مراحل باید کم باشه، چون در حرارت زیاد آرد میسوزد و طعم حلوا تلخ می‌شود .

ـ نگذارید شربت بجوشد و موقع ریختن به آرد باید شربت ولرم و آرد داغ باشد.

ـ کره و روغن جامد را بیرون از یخچال بگذارید تا در دمای محیط نرم بشوند.

ـ بعد از ریختن شربت اگر احساس کردید حلوا سفت شده و باز هم نیاز به آب دارد مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

ـ برای درست کردن انواع حلوا سعی کنید از ترکیب روغن جامد، روغن مایع و کره با هم استفاده کنید، روغن جامد برای پوک شدن حلوا، روغن مایع برای براق شدن حلوا و کره هم به خوش طعم‌تر شدن حلوا کمک می‌کند.

ـ اگر احساس کردید به دلیل استفاده زیاد از روغن حلواتون کمی شل شده می‌تونید کمی آرد را تفت داده و داخل حلوا بریزید و هم بزنید تا یکدست بشود، البته مقداری روغن برای اینکه حلوا سفت و شکننده نشود باید روی حلوا باقی بماند.اما اگر شل شدن حلوا بخاطر ریختن شربتِ بیش از حد باشد باید حلوا را روی حرارت تفت دهید تا شربت اضافی بخار و حلوا سفت شود.

ـ علت ترک خوردن حلوا کم بودنِ روغن است با مقداری کره آب شده روی حلوا را روغنی و نرم کنید.

ـ اگر از روغن جامد زعفرانی برای پختن حلوا استفاده کنید رنگ و عطر حلوا را خیلی بهتر می‌کند.

ـ اگر مقداری از آرد رو کم کنید و به جای آن کمی نشاسته اضافه کنید حلوا کشدار‌تر می‌شود.