اَجَغه‌زنی سنت ماندگار عزاداری بافقی‌ها

به گزارش شهرارآرانیوز، «نگین رنجبر» رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان بافق در خصوص فلسفه این سنت می‌گوید: ریشه اجغه زنی در اقدام سپاه یزید در دشت نینوا است چرا که هنگام معرفی و بیان اهداف قیام توسط امام حسین (ع)، سپاهیان یزید به دستور بنی‌سعد تکه سنگ‌هایی را برهم زدند تا صدای امام به افراد سپاه نرسد.

وی اضافه می‌کند: در واقع عزاداران حسینی از این سنت به نیت یادآوری مظلومیت امام حسین (ع) استفاده می‌کنند.رنجبر در خصوص چگونگی اجرای این آیین در بافق اظهار می‌کند: عزاداران تکه‌های چوبی که به صورت گرد تراشیده شده شبیه سنگ را در دست گرفته و باکوبیدن چوب‌ها به یکدیگر با نوحه‌خوان همراهی کرده و شور دل‌انگیزی را به نوای مداح اضافه می‌کنند.

{$sepehr_key_4942}

رییس میراث فرهنگی بافق می‌گوید:  اجغه زنی از روزگاران گذشته تاکنون به دو صورت ثابت و متحرک رواج داشته است و مردم گاه در یک حسینیه، با سکون به عزاداری با این شیوه می‌پردازند و گاهی نیز از یک حسینیه به حسینیه دیگر عزیمت کرده و صدای عشقشان به اباعبدالله (ع) را با نوای نوحه و اجغه زنی در کوی و برزن فریاد می‌زنند.

این سنت قدیمی همچنان در دهه دوم محرم در مکان‌های حسینه سفلی و حسینیه امیرا در بافق برگزار می‌شود و بازدید گردشگران از اجرای این آیین قدیمی نیز امکان پذیر است.

منبع: ایسنا