سخنران حرم رضوی: نیایش راهبرد امام سجاد (ع) برای مبارزه با انحطاط فرهنگی بود
رضا نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار در ویژه برنامه شب شهادت چهارمین کوکب هدایت و پیام‌رسان نهضت عاشورا؛ حضرت امام سجاد (ع) که در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، دوران سی و چهار ساله امام سجاد (ع) یک دوران بسیار سخت و پر اختناقی بود.

وی تصریح کرد: در این دوران دستگاه خلافت اموی امام حسین (ع) را در روز روشن و در ملاء عام به شهادت رسانده بود و خاندان رسالت را به اسارت برده بودند، ولی کسی جرات اعتراض نداشت و جوی بسیار وحشت زا بر جامعه حاکم بود.

سخنران حرم رضوی افزود: در این شرایط امام سجاد (ع) برای هدایت و روشنگری مردمی که دچار انحطاط فرهنگی شده بودند از ابزار دعا و نیایش استفاده کرد و بسیاری از مسائل اخلاقی و تربیتی و حتی مسائل سیاسی را در غالب دعا به مردم آموزش داد.

وی بیان کرد: دعا‌های امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه جمع آوری شده است و این کتاب یادگار ارزشمند امام سجاد (ع) است که از آن با عنوان «اخت القرآن»، «زبور آل محمد (ص)» و «انجیل اهل بیت (ع)» نیز یاد می‌شود.

{$sepehr_key_5268}

حجت الاسلام شریعتی تبار در ادامه با اشاره به دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیْکَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْهُ...»، بیان کرد: در این دعا امام سجاد (ع) به خداوند عرضه می‌دارد که خدایا از تو عذرخواهی می‌کنم از اینکه در حضور من به یک مسلمان ظلم شود و من به یاری مظلوم قیام نکنم.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) در این فراز از دعا ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم را به شیعیان آموزش می‌دهد.
گفتنی است؛ مرثیه سرایی و ذکر مصیبت در رثای شهادت مظلومانه امام سجاد (ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.