آماده باش اورژانس مشهد برای کمک به گرمازدگان | کودکان و سالمندان خانه را ترک نکنند
علی صمدی جوان

دکتر علی یزدانی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند، خاطرنشان کرد: گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد‌، مدت ‌زیادی را در معرض نور آفتاب ‌یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی‌، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما‌، می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

وی افزود: ‌گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

وی ‌ادامه داد: کودکان‌، افراد مسن‌، خانم‌های باردار‌، افراد با سابقه بیماری قلبی‌، بیماری انسدادی مزمن ریه‌، دیابت‌، کم‌آبی‌، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

{$sepehr_key_5674}

دکتر یزدانی  تصریح کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند، به‌علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن‌، درجه حرارت بدنشان به‌شدت افزایش می‌یابد و در صورت درمان‌نشدن، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به فوت فرد می‌شود. در صورتی که با فرد گرمازده روبه‌رو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کنید و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خارج‌کردن لباس بیمار‌، خنک‌کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)‌، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع دارند ‌یا بیهوش هستند، از جمله اقدامات دیگری است که تأثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی خواهد داشت.

{$sepehr_key_5675}

وی ضمن اشاره به اهمیت زمان در امر امدادرسانی به گرمازدگان، افزود: همه شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع‌، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز کنند و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.