معرفی سادات سیستان و کرمان در کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران»
رضا نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، سادات وابستگان نسبی پیامبر (ص) هستند که در طول تاریخ اسلام به دلایل مختلف مهاجرت کرده و جابه‌جا شدند، از جمله مناطقی که پذیرای آنان شد ناحیه سیستان، کرمان، مکران و مولتان و سرزمین‌های اطراف این مناطق همچون بست، رخج، غزنه، کابل، بم، سیرجان و جیرفت بود در واقع مهاجرت سادات به این مناطق از قرن سوم آغاز شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت.

در اثر حاضر که از مجموعه اطلس تاریخی سادات ایران است چگونگی و زمینه‌های ورود سادات به سیستان، کرمان، مکران، مولتان و نقش اجتماعی و علمی آنان بررسی شده است همچنین از این رهگذر شاخه‌های اصلی آن‌ها پراکندگی جغرافیایی، مشاهیر عمده و فعالیت نقابت آنان با ارائه نقشه وتبارنامه‌ها به شیوه جدید مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته نویسنده این کتاب بی‌تردید سادات به عنوان گروهی نقش آفرین، تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بودند، چنان که در قرون ابتدایی اسلام حکومت تشکیل دادند و در تحولات تاریخ اسلام نقش بسزایی داشتند. همچنین با ورود خود به ایران نقش موثری در ترویج دین اسلام و تحکیم پایه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی شیعی ایفا نمودند.

در تدوین این اثر بیشتر از کتاب‌های قدیمی انساب همچون «سرالسلسله العلویه» اثر ابونصر بخاری، «تهذیب الانساب و نهایه الالغاب» اثر ابوالحسن عبیدلی، «تحفه‌الازهار و زلال الانهار» اثر ضامن بن شدقم حسیی مدنی و ... استفاده شده است.

این اثر در دو فصل سیستان و کرمان به مباحثی همچون پیشینه تاریخی و جغرافیایی، سیستان در دوره اسلامی، تاریخ نقابت سادات سیستان، زمینه‌ها و عوامل گسترش تشیع در سیستان، پراکندگی جغرافیایی سادات در کرمان، ورود اسلام به مکران و مولتان، شجره سادات سیستان و کرمان و ... می‌پردازد.

{$sepehr_key_5862}

در بخشی از این کتاب با عنوان زمینه‌های گسترش تشیع در سیستان آمده است: زمینه‌های تشیع در سیستان به دوران نخستین اسلامی برمی‌گردد، در گزارشی آمده که، چون خبر شهادت امام حسین (ع) و اسارت زنان اهل بیت (ع) به سیستان رسید مردم سیستان گفتند: «نه نیکو طریقتی برگرفت یزید که با فرزندان رسول چنین کرد پاره شورش اندر گرفتن» نتیجه شورش و اعتراض آن شد که عموم مردم سیستان از خلیفه اموی بیزاری جستند.
کتاب حاضر به کوشش محمد جواد هوشیار حاجیان یزدی در شمارگان ۳۰۰ نسخه و قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.