شرایط ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی برای سال تحصیلی آینده اعلام شد + جزئیات
سید محمدرضا هاشمی

شهرآرانیوز | سازمان ملی مهاجرت جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامه‌ای شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزی اتباع و مهاجرین خارجی در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.

در توضیحات شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع و مهاجرین خارجی در مدارس ایران آمده است:

۱. ثبت نام کلیه دانش آموزان اتباع خارجی مجاز در سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت به آدرس https://irmigrationorg.ir امکان‌پذیر می‌باشد.

۲. درج شناسه یکتا «ده رقمی» برای ثبت نام دانش آموزی اتباع خارجی در سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجرین سازمان ملی مهاجرت الزامی است.

۳. اتباع مجاز دارای مدرک اقامتی از قبیل دفترچه اقامت ویژه، دفترچه اقامت، پروانه اقامت، دفترچه پناهندگی، گذرنامه «با انواع روادید» و گذرنامه خانواری که فاقد شناسنامه یکتا «ده رقمی» هستند می‌بایست با مراجعه به سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت ایران به آدرس https://irmigrationorg.ir نسبت به مشخص نمودن دفاتر خدمات اقامت و اشتغال محل سکونت اقدام و پس از مراجعه به دفاتر و احراز هویت و دریافت شناسه یکتا مجددا با مراجعه به سایت مذکور نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

{$sepehr_key_5886}

۴. ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی غیرمجاز «فاقد مدرک» توسط مدارس ممنوع می‌باشد. مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان‌ها موظف به پیگیری موضوع از ادارات کل آموزش و پرورش استان مربوطه می‌باشند و می‌بایست گزارش آن را به صورت مرتب به سازمان ملی مهاجرت ارسال نمایند.

۵. برگه حمایت تحصیلی به صورت الکترونیک از طریق سازمان ملی مهاجرت به آموزش و پرورش ارسال خواهد شد و نیاز به مراجعه حضوری دانش‌آموزان به ادارات کل اتباع و مهاجرین خارجی استان‌ها و دفاتر خدمات اقامت و اشتغال جهت دریافت برگه حمایت تحصیلی نمی‌باشد. دانش آموزان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران از پرداخت شهریه معاف هستند و به طور مساوی با دانش‌آموزان ایرانی از امکانات آموزشی استفاده می‌کنند.

براساس آمار‌های موجود بیشتر از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی دارای مدارک قانونی معتبر و بدون مدرک در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.

پس از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر اینکه نباید هیچ دانش آموز افغانستانی از تحصیل بازبماند؛ مدارس ایران مانند چهار دهه گذشته آغوش پر مهر خود را به روی دانش آموزان افغانستانی گشوده است.