بهزیستی خراسان رضوی: مستمری پشت نوبتی افراد دارای معلولیت خراسان رضوی صفر شده است

به گزارش شهرآرانیوز، معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی، گفت: تمامی افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی با شدت متوسط، شدید و خیلی شدید مستمری‌بگیرمی‌باشند. در حال حاضر هیچ توانخواه واجد شرایطی پشت نوبت مستمری قرار ندارد. باتوجه به افزایش ۲۰ درصدی مبلغ مستمری، ماهیانه مبلغ ۸۳ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان به‌عنوان مستمری ماهیانه به توانخواهان پرداخت می‌گردد. تعداد کل مستمری‌بگیران تا اواسط تیرماه سال جاری ۸۹ هزار و ۶۷۸ نفر بود که در حال حاضر به ۹۲ هزار و ۷۸۴ خانوار افزایش پیدا کرده است. این افراد از مستمری ماهیانه بهره‌مند می‌شوند و این مبلغ باتوجه به بعد خانوار برای هر فرد متفاوت است.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: در حال حاضر ۱۲۹ هزار و ۳۱۷ پرونده توانبخشی تحت حمایت بهزیستی خراسان رضوی وجود دارد. حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد تحت پوشش دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید می‌باشند. از این تعداد ۶۰ هزار نفر دارای معلولیت جسمی-حرکتی و بقیه دارای معلولیت بینایی، شنوایی، ذهنی و اعصاب و روان هستند.

وی درخصوص کمک هزینه حق پرستاری، گفت: بیش از ۲ هزار نفر از کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی بهره‌مند می‌شوند که با افزایش سرانه در حال حاضر مبلغ چهارمیلیارد و ۲۹۸ میلیون تومان برای این افراد به صورت ماهیانه تخصیص می‌یابد. بیش از ۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید نیز از کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری در خانواده بهره‌مند می‌شوند و ماهیانه مبلغ ۶ میلیارد و ۳۸۲ میلیون تومان نیز برای این منظور پرداخت می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: شایان ذکر است که حدود ۶ هزار و پانصد نفر از سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای معلولیت درمراکز شبانه روزی توانبخشی ساماندهی شده و از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند. با افزایش ۴۰ درصدی کمک هزینه نگهداری در این مراکز، درحال حاضر ماهیانه اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این مراکز در راستای حمایت از خانواده‌ها تخصیص می‌یابد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با بهزیستی کشور و به منظور حمایت از حضور توانخواهان در کانون گرم خانواده، درصورتی که خانواده‌هایی که عضوی از آن‌ها در مراکز شبانه‌روزی حضور دارد نسبت به ترخیص اقدام نمایند، با بررسی شرایط توانخواه و خانواده نسبت به برقراری مستمری و کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری خانواده محور برای توانخواه اقدام خواهد شد و فرد در بستر خانواده از حمایت‌های بهزیستی بهره‌مند می‌شود.