چهاردهمین گشت کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور در مشهد برگزار شد
طنین همتی
به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا مهلی نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با حضور در گشت بازرسی از مشاوران املاک مشهد که امروز ۲۲مرداد برگزار شد، اظهار کرد: امروز در چهاردهمین سفر کارگروه تنظیم بازار مسکن و مستغلات در خراسان رضوی و مشهد حضور یافتیم. کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور با دستورالعمل‌های سامان‌دهی مشاوران املاک و شناسایی خانه‌های خالی در کشور شروع به‌کار کرد.

وی سامان‌دهی مشاوران املاک را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برشمرد و افزود: در حال حاضر ۱۷۴هزار و ۳۷۴واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال است که اقدامات آن‌ها بر قیمت و اجاره بهای مسکن بسیار تاثیرگذار است.
نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات تاکید کرد: از ۱۵اردیبهشت ماه گشت‌های مشترک این وزارتخانه به‌وسیله ادارات راه و شهرسازی در تهران و همه استان‌های کشور با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، اماکن، اداره کل صمت، مقام قضایی و انتظامی استان آغازشد که نتیجه آن بازید از ۳۰هزار مشاور املاک بود.

مهلی افزود: با بازرسی‌های انجام شده ۲ هزارو ۵۰۰ بنگاه غیرمجاز در کشور پلمب شد و برای بنگاه‌های متخلف معرفی شده به تعزیرات حکومتی نیز ۱۳۴میلیارد و ۹۳۱میلیون تومان جریمه صادر شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات مطلوب صورت گرفته شاهد کاهش قیمت چشمگیر مسکن در استان‌های مختلف مانند تهران، شهر‌های جدید پردیس و پرند و به تبع آن در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس هستیم.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات خاطرنشان کرد: نداشتن پروانه کسب و نرخ‌نامه، نداشتن کد رهگیری و عدم صدور فیش رسید کمیسیون وجوه دریافتی و گران‌فروشی در بحث اخذ کمیسیون‌های مصوب استان‌ها بیشتر تخلفات محرز در بنگاه‌های املاک است.

وی تصریح کرد: چنانچه مردم املاک خود را در سامانه ملی املاک و مستغلات ثبت کنند این امر سبب می‌شود بنگاه‌های املاک در تمدید قرارداد‌ها سوءاستفاده نکنند.

مهلی افزود: مردم باید به سمت ثبت خانه‌ها و املاک خود در سامانه ملی املاک و اسکان حرکت کنند تا مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشوند، همچنین با این شیوه موضوع گران‌فروشی در حوزه املاک نیز از بین خواهد رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  از اقدامات مهم صورت گرفته در کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات کشور این است که دریافت کد رهگیری برای اجاره‌نامه در سامانه ملی املاک و اسکان برای موجر و مستاجر رایگان شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در استان خراسان رضوی ۴ هزارو ۲۱۳ مورد بازرسی تاکنون در مشهد انجام شده که در این بازدید‌ها ۵۷۳بنگاه پلمب شده است. با توجه به گستردگی کلانشهر مشهد ۱۳۴ هزارو ۸۶ مشاور املاک مجاز فعال و ۷۸۲ بنگاه غیرمجاز شناسایی شده است.

امروز ۲۲مرداد در گشت و بازرسی فرمانداری، صمت، تعزیرات و اتاق اصناف همراه با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات، پنج مشاور املاک به دلیل تخلفات گسترده پلمب شد.
{$sepehr_key_7428}