گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دایره» که به مناسبت ایام صفر روی صحنه می‌رود | تعزیه‌ای به سبک مدرن
عاطفه خوافیان

به گزارش شهرآرانیوز، «دایره» نمایشی آیینی به کارگردانی رضا عرفانی است. این نمایش در واقع یک تعزیه و شبیه‌خوانی یک نفره بوده که داستان ورود امام حسین(ع) به کربلا، شهادت حضرت عباس(ع) و حضرت علی اصغر(ع) و در نهایت شهادت امام حسین(ع) را روایت می‌کند. این نمایش را گروهی متشکل از بازیگرهای هشت شهرستان در مشهد تمرین کرده‌اند و قرار است هم‌زمان با مشهد در هشت شهرستان دیگر نیز اجرا شود.  

رضا عرفانی درباره نحوه شکل‌گیری نمایش «دایره» می‌گوید: با مطالعه بر رفتار بازیگر در نمایش‌های ایرانی و نیز کاوش در نشانه‌های تعزیه در دانشگاه، این تئاتر شکل گرفت.

به گفته این هنرمند، نمایش دایره درواقع حاصل کاوش در تعزیه و راه رفتن در نمایش ایرانی بوده و به معنایی دیگر این نمایش یک تعزیه مدرن است.

عرفانی در ادامه به مدت زمانی که اعضای گروه درگیر تمرین این نمایش بوده‌اند، اشاره و اظهار می‌کند: از حدود چهار ماه پیش کار آغاز شد و در این تمرینات ایده کار نیز کامل شد و فرم نهایی خود را پیدا کرد.  

کارگردان نمایش‌های آیینی «دایره» از اجرای این نمایش در هشت شهرستان، از دهم مردادماه خبر می‌دهد و می‌گوید: این نمایش تا پایان مرداد در سرخس، کاشمر، تهران، گناباد، نیشابور، قوچان و مشهد به طور هم‌زمان اجرا می‌شود.

{$sepehr_key_7780}

تأثیر نمایش ایرانی بر نمایش‌های خارجی

عرفانی در ادامه به اهمیت مطالعه در نمایش آیینی اشاره می‌کند: ورود من به این نمایش بر پایه یک تحقیق کلاسی شکل گرفت و بر اساس این تحقیق بر آن شدیم تا بر نمایش ایرانی و تأثیر آن در نمایش‌های خارجی کاوش کنیم. در این میان متوجه شدیم کم‌کاری‌های زیادی صورت گرفته است بنابراین تصمیم گرفتیم تا نمایش دایره را با تکنیک‌های جدید و مدرن تعزیه‌خوانی اجرایی کنیم.

عرفانی اذعان می‌کند: نمایش‌های ایرانی و تعزیه ما نیاز به نو شدن دارد زیرا مخاطب امروزی با قالب تکراری نمایش، حتی تکرار در نوع بیان و اجرا ارتباط مؤثر برقرار نمی‌کند.

کارگردان نمایش «دایره» از حمایت مدیرکل ارشاد مبنی بر ایجاد هماهنگی‌های لازم برای اجرا در هشت شهرستان قدردانی می‌کند و می‌گوید: متأسفانه تا این لحظه تمام هزینه‌های نمایش به صورت شخصی پرداخت شده و هیچ حمایت مالی از این نمایش صورت نگرفته است.