گفت‌وگوی تلفنی «امیرعبداللهیان» و «جوزف بورل» | وزیر امور خارجه: ایران در مسیر درست همکاری با آژانس قرار دارد

به گزارش شهرآرانیوز، حسین امیرعبداللهیان و جوزف بورل امشب (سه‌شنبه) تلفنی گفتگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی درباره برخی موضوعات مورد علاقه از جمله بحران نیجر، جنگ اوکراین، روابط ایران و اتحادیه اروپا و نیز رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با اشاره به آخرین وضعیت مناسبات منطقه‌ای ایران، تحولات حاکم بر مناسبات منطقه‌ای را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به اظهارات بورل گفت: تحولات اخیر در آزادسازی منابع مالی ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در صورت اراده جدی طرف‌های مقابل، بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دور از دسترس نیست.

امیرعبداللهیان همچنین به تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و افزود: اکنون دو طرف در مسیر درست همکاری قرار داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با انتقاد از رویکرد غیرسازنده اتحادیه اروپا در تداوم سیاست ناکارآمد تحریم خاطرنشان کرد: تحریم اقدامی غیردوستانه در روابط جمهوری اسلامی ایران و اروپاست.

وی خطاب به بورل تصریح کرد: بدانید تداوم این وضعیت به نفع اروپا نیست.

وزیر امور خارجه همچنین ضمن ابراز نگرانی از بحران جاری در نیجر عنوان کرد: به دقت تحولات این کشور را دنبال کرده و بر اهمیت حاکمیت قانون در نیجر و طبعا پرهیز از هرگونه مداخله نظامی تاکید داریم. با این حال تحریم نیجر را عامل تشدید مشکلات مردم ارزیابی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان درباره تحولات اوکراین هم گفت: جمهوری اسلامی ایران در مواضع سیاست خارجی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و همچنانکه با صراحت اعلام کرده، از فلسطین حمایت می‌کند، به همان صراحت نیز اعلام می‌کند که راهکار در اوکراین سیاسی است و اتهام به کارگیری پهپاد ایرانی علیه اوکراین کاملا بی اساس است. اوکراین هم تاکنون هیچ سند موثقی برای این ادعا به ما ارائه نکرده است.

منبع: پانا

{$sepehr_key_7878}