بازسازی صحنه قتل در خیابان پورسینای مشهد
محمدجواد ابوعطا

به گزارش شهرآرانیوز وحید و امید برادر هستند و به‌عنوان متهمان اصلی پرونده قتل «محمد. ر» که در یازدهمین روز تیرماه متوفی را با ضربات چاقو از پای درآورده بودند، صبح دیروز به صحنه جنایت بازگشتند. آن‌ها در نزاعی مرگ‌بار حضور داشتند که وحید، برادر بزرگ‌تر با چاقوی مقتول از ناحیه شانه زخمی و در بیمارستان بستری شد. همین موضوع مراحل تحقیقات این پرونده را طولانی کرد. البته اینکه ضربات چاقوی کدام برادر مرگ محمد را رقم زده است، مشخص نیست؛ به همین دلیل دیروز هر دو متهم به محل جنایت بازگردانده شدند تا صحنه قتل را مقابل قاضی صادق صفری، بازپرس جنایی، بازسازی کنند.

ورود برادر کوچک به دعوا

براساس آنچه وحید (برادر بزرگ‌تر) می‌گوید؛ او در مغازه جگرکی‌اش مشغول به کار بوده که دعوای چند نفر مقابل پورسینا ۲۳، او را از مغازه بیرون می‌کشد. وحید خیلی زود متوجه می‌شود که «محمد. ر» با «مجید. گ» درگیر شده است و افراد دیگری هم در محل حضور دارند. وحید که با مجید دوست و با محمد هم‌محله است، برای همین جلو می‌رود.

صدای این درگیری خیابانی خیلی زود در محله می‌پیچد. تا جایی که امید (برادر کوچک‌تر) که اصلا در آنجا نبوده، تلفنی متوجه می‌شود که مجید، رفیقش، دعوا کرده است. او نیز برای دفاع از رفیقش خود را به محل می‌رساند. به گفته امید، زمانی به محل رسیده که بیشتر افراد قمه و چاقو به دست بوده‌اند. او هم برای اینکه از غافله عقب نماند، نیمچه چاقویی که همیشه همراهش داشته را از پر شالش بیرون می‌کشد.

امید درباره شروع نزاع می‌گوید: «محمد (مقتول) را از قبل می‌شناختم، حتی وقتی به محل رسیدم و دیدم او دعوا کرده است، با هم روبوسی هم کردیم. او مست بود و حال خودش را نمی‌فهمید. وحیدمان که جلو آمد، ناگهان محمد با چاقویی که داشت چند ضربه به شانه وحید زد و به‌سمت پورسینا ۲۱ دوید، ولی تعادلش را از دست داد و جلو ساندویچی زمین خورد.»

چاقو از خود مقتول بود

وحید دیگر متهم این پرونده نیز اظهارات برادرش را این‌گونه تکمیل می‌کند و می‌گوید: «وقتی با چاقو به شانه‌ام زد و فرار کرد، با امید دنبالش افتادیم. حدود ۱۰ متر دورتر، اینجا- محل افتادن مقتول را نشان می‌دهد- روی زمین افتاد. عصبانی بودم و با مشت چند ضربه به سینه‌اش زدم که مشتش باز شد و چاقو از دستش افتاد، سریع چاقویش را برداشتم. از جایش بلند شد و با همان چاقوی خودش پنج ضربه روی شانه‌اش زدم. چاقویش کوچک بود.»
امید اظهارات برادرش را تکمیل می‌کند و ادامه می‌دهد: «مقتول توی چشمانم اسپری زد. من هم نیمچه چاقویی را که داشتم بیرون کشیدم و بعد از اینکه دوباره روی زمین افتاد، پنج ضربه به سینه‌اش زدم.»

ورود متهم جدید به پرونده

متهمان در پاسخ به اینکه چاقو‌ها را بعد از دعوا چه کرده‌اند، می‌گویند که در شلوغی از دستشان افتاده و نمی‌دانند چه شده است که قاضی صفری از آن‌ها می‌خواهد برای کمک به حل گره پرونده که مشخص شود دقیقا کدام ضربات موجب قتل شده است، اگر چاقو‌ها را به کسی داده‌اند اعلام کنند.

در این میان هر دو متهم اعلام می‌کنند که افراد دیگری هم هنگام دعوا چاقو به دست بوده‌اند و ممکن است ضرباتی زده باشند. هنگامی که بازپرس جنایی می‌پرسد دقیقا چه کسی چاقو زده است؟ آن‌ها اسم «مجید. گ» را به زبان می‌آورند. این در حالی بود که بازبینی فیلم دوربین‌های مدار‌بسته حکایت از آن دارد که مجید به‌هیچ‌عنوان از چاقو استفاده نکرده و با مشت ضرباتی را به پیکر مقتول وارد کرده است. موضوعی که از سوی وکیل متهمان که در صحنه حاضر بود و پیش‌تر فیلم را دیده بود، تأیید می‌شود.

یکی از ۲ برادر قاتل است

در پایان که هر دو متهم صریحا به ضرب‌وجرح با چاقو اقرار کرده و آن را بازسازی کردند، به گفته قاضی صفری، قاتل یکی از این دو نفر است. بازبینی چندباره فیلم‌های ضبط‌شده هم از صحنه جنایت، نفر سومی را که با چاقو زده باشد، نشان نمی‌دهد. در ادامه کارشناسان پزشکی قانونی در بررسی‌هایشان دقیقا نظر خواهند داد که ضربات چاقوی امید موجب قتل شده یا ضرباتی که وحید با چاقوی خود مقتول وارده کرده است.