قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در بلاتکلیفی | ۱۲ هزار نفر از خانواده ایثارگران بیکار هستند
فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز در حالی که تنها ۲ سال از اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران می‌گذرد برخی از ایثارگران گلایه مندند که چرا وضعیت استخدامی آن‌ها در بلاتکلیفی است و هنوز نیرو‌های شرکتی تعیین تکلیف نشده اند؟

با مخالفت نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ درخصوص تمدید اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در سال آینده، این ابهام در بخشی از بدنه جامعه به وجود آمده که آیا اجرای این قانون در سال آینده متوقف می‌شود یا اینکه همچنان قابل اجراست؟

در حالی که سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی چندی پیش گفته بود: حکم قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌هایی که به نوعی از قانون بودجه کل کشور استفاده می‌کنند از حقوق کسب شده ایثارگران محسوب می‌شود و سال آینده هم این حکم به قوت خود باقی است ولی همچنان این قانون در بلا تکلیفی است و بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها در این خصوص اقدامی انجام نمی‌دهند و منتظردیوان عدالت اداری هستند.

سرپرست دفتر سلامت توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران می‌گوید: تاکنون از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران ۵۰۰۰ مکاتبه صورت گرفته است که بخشی از مکاتبات همچنان از طریق دیوان عدالت اداری در حال پیگیری است.

آمنه زرنگ بیان می کند: در حال حاضر قانون تبدیل وضعیت اجرا نمی‌شود و ما منتظریم ببینیم آیا این قانون تمدید می‌شود یا خیر؟ در حال حاضر ۱۲ هزار بیکار از خانواده‌های شهدا و ایثارگران فاقد شغل هستند که از طریق استخدام‌های دولتی و وام‌های اشتغال در تلاشیم تا اشتغالزایی را ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: با تخصیص وام‌های اشتغال و جذب ۲۱۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از محل تبصره ۱۶ بودجه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم صاحب کسب و کار شدند.

سرپرست دفتر سلامت توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تصریح می‌کند: مشاوره شغلی، برگزاری دوره‌های فنی و مهارتی و پیگیری معضلات شغلی ایثارگران در دستگاه‌های دولتی از جمله اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در یک سال گذشته بوده است.