تأکید برنامه هفتم توسعه بر موضوع ارتقای سواد بهداشت در ایران
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد کیانی، رئیس اولین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت امروز در کنگره سواد سلامت در مشهد گفت: چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقای برگزاری چنین رویداد‌هایی فرصت مناسبی برای تبادل نظر با نخبگان و متخصصان داخل و خارج کشور در موضوع آموزش بهداشت و سواد سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مبحث سواد سلامت از سال۲۰۰۸ وارد برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی شد و مهم‌ترین برنامه‌های این حوزه ما در فاصله زمانی سال‌های۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در کشور‌های آمریکا، کانادا و دیگر کشور‌های توسعه‌یافته ارائه شد.

وی اضافه کرد: در ایران نیز از سال۱۳۹۳ موضوع سواد سلامت به‌طور جدی دنبال می‌شود و در برنامه هفتم توسعه نیز توجه ویژه‌ای بر ارتقای کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی بیماران شده است.

{$sepehr_key_8305}

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۸۲۳مقاله دریافت شده که ۷۲۷مورد آن پذیرفته شده است و ما در این رویداد ارائه مقالات، سخنرانی‌ها و پوستر‌ها را داریم، خاطرنشان کرد: اکثر این مقالات در قالب پوستر ارائه می‌شود و ما در این کنگره بین‌المللی هفت پنل تخصصی دوطرفه(فوروم) خواهیم داشت که در قالب گفت‌وگوی میان ارائه‌دهندگان و حاضران در پنل خواهد بود و پنل‌ها به‌صورت سخنرانی یک‌طرفه نیست و تجربه نشان داده که موارد دوطرفه که با پرسش و پاسخ همراه بوده به نسبت موارد یک‌طرفه که صرفاً یک سخنرانی یک‌طرفه بوده از بازخورد به‌مراتب بهتری برخوردار بوده است.

 کیانی اضافه کرد: ما هشت سخنران کلیدی و شش سخنران خارجی داریم که از این تعداد دو نفر از استرالیا، یک از نفر آمریکا، یک از نفر برزیل، دونفر از سازمان جهانی یونیسف و یک نفر از سازمان بهداشت جهانی هستند.

او با اشاره به اینکه ۶۰طرح تحقیقاتی و ۸۰پایان‌نامه در موضوع سواد سلامت از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در سال‌های اخیر بوده است، بیان کرد: امیدواریم با برگزاری این رویداد بین‌المللی شاهد رشد و توسعه بیش از پیش در موضوع سواد سلامت و افزایش بیش از پیش سطح آگاهی مردم در این حوزه بسیار مهم باشیم.