تکمیل مراحل پیش‌ثبت نام ۳هزارو ۶۷۲نفر برای انتخابات مجلس در خراسان رضوی | مشهد درصدر ثبت‌نام‌کنندگان+ فیلم
مهدی بی باک

به گزارش شهرآرانیوز، سیدهادی طباطبایی ظهر امروز، ۲۸مرداد، در نشست خبری ستاد انتخابات خراسان رضوی با اصحاب رسانه اظهارکرد: نخستین گام مربوط به برگزاری انتخابات در خراسان رضوی، یعنی استعفای مدیرانی که می‌خواهند نامزد انتخابات مجلس شوند، به خوبی برداشته شد. همچنین در گام دوم پیش‌ثبت نام‌ها صورت گرفت.

وی اضافه کرد: پیش‌ثبت‌نام‌ها با هدف راستی‌آزمایی مدارک شرکت‌کنندگان است. براساس قانون جدید امکان ارائه مدارک توسط نامزد‌ها در یک بازه ۷۰تا۹۰روزه فراهم شده است. در حال حاضر ۳هزارو۶۷۲متقاضی در استان مراحل پیش‌ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند. این تعداد در انتخابات پیشین مجلس هزارو۱۱۴نفر بود.

{$sepehr_key_8346}

طباطبایی استقبال از شرکت در انتخابات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این دوره افراد با سلایق و دیدگاه‌های مختلف شرکت کرده‌اند.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: ۳۷درصد ثبت‌نام‌کنندگان این دوره از انتخابات در استان بین ۳۰تا۴۰سال دارند. سن ورود به انتخابات در این دوره ۳۰تا۷۰سال است.

وی با اشاره به اینکه ۷۸۶متقاضی در این دوره بین ۵۰تا۶۰سال دارند، عنوان کرد: تعداد نامزد‌های بین۳۰تا۴۰سال، هزارو۳۰۵نفر است. در مجموع ۸۴درصد متقاضیان را مردان و ۱۶درصد دیگر را بانوان تشکیل می‌دهند.

طباطبایی درباره وضعیت مدارک تحصیلی شرکت‌کنندگان این دوره از انتخابات مجلس در استان نیز بیان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان دارای مدرک کارشناسی ۵۱۴نفر، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد ۲هزارو۴۵۷نفر و دارای مدرک دکتری و بالاتر ۵۵۷نفر است. ۱۳۸متقاضی نیز تحصیلات حوزوی دارند.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون از تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات ۱۲۷نفر، تربت‌جام، صالح‌آباد و باخرز ۱۴۲نفر، خواف و رشتخوار ۱۴۱نفر و درگز ۸۷نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین از سبزوار، جوین، جغتای، ششتمند، داورزن و خوشاب ۲۷۵نفر و از فریمان و سرخس ۱۲۵نفر در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین از حوزه انتخابیه قوچان و فاروج ۱۲۵نفر، حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۲هزارو ۶نفر، حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان ۲۱۳نفر، چناران و طرقبه‌شاندیز ۱۸۳نفر، کاشمر ۱۵۳نفر و گناباد و بجستان ۱۱۴نفر در انتخابات این دوره پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند.

طباطبایی گفت: برای هرکرسی در مشهد ۴۵۱نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین یک ماه بررسی مدارک صورت می‌گیرد. پاسخ استعلام برای کاندیدا ارسال می‌شود و اگر اعتراضی داشته‌اند یک ماه فرصت اعتراض دارند. 

 کمیته خاصی ویژه فضای مجازی تشکیل شده است

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: تا ۲۴ساعت قبل از انتخابات قطعی می‌توانند اعتراض کنند و ثبت‌نام قطعی نیز از ۲۷مهر صورت می‌گیرد. هیئت‌های اجرایی دو هفته قبل از ثبت‌نام قطعی در استان و شهرستان‌ها تشکیل خواهد شد. هشت نفر از یازده نفر هیئت اجرایی از معتمدان مردم هستند. 

{$sepehr_media_818147_400_300}

طباطبایی ادامه داد: اعضای اداری هیئت اجرایی شامل فرماندار و رئیس اداره ثبت و یک حقوق‌دان است. انتخابات با تشکیل هیئت‌های اجرایی آغاز می‌شود.

وی درباره تخلفات انتخاباتی گفت: گزارشاتی ارائه شده که از نامزد‌های فعلی تهیه شده است. این تخلف به هیئت‌های نظارت و اجرایی ارائه می‌شود. همچنین اگر در مجلسی‌ حضوردارد و صحبتی می‌کند اگر نگوید من نامزد انتخابات هستم مشکلی ندارد.

طباطبایی تصریح کرد: کمیته خاصی نیز ویژه فضای مجازی تشکیل شده و اگر تخلفی صورت بگیرد بررسی می‌شود.

وی افزود: در کل استان خراسان رضوی سی نفر مدیر بودند که استعفا داده‌اند. چهارده نفرشان مربوط به استان و بقیه از سایر نقاط کشور بوده‌اند. جایگاه هیچ مدیری محفوظ نخواهد بود و باید حداکثر یک ماه بعد از استعفای مدیر، جایگزین وی معرفی شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: از نمایندگان فعلی استان دونفر در انتخابات شرکت نکرده‌اند. بقیه افراد که شانزده نفر هستند، ثبت‌نام کرده‌اند. نماینده فعلی درگز نیز از استان خراسان رضوی ثبت‌نام نکرده‌است.

به گفته وی چنانچه قرار است انتخابات الکترونیکی برگزارشود باید زیرساخت فراهم و کارت‌های انتخابات به‌تعداد موردنظر وجود داشته باشد. پیشنهاد داده شده انتخابات هم‌زمان به‌صورت دستی و الکترونیکی برگزار شود.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: افراد با پیکربندی انتخابات زیاد آشنا نبودند و مشکلاتی ایجاد می‌شد. امسال پیکربندی انتخابات برای نمایندگان فرماندار بیان خواهد شد. همچنین پیشنهاد داده شده که پیکربندی انتخابات روز قبل از انتخابات انجام شود و همه اقدامات به‌جز تعرفه و پلمب‌ها روز قبل از انتخابات و در محل شعبه صورت بگیرد. 

وی افزود: مشهد به ۲۴منطقه و هر منطقه به ۱۰ناحیه تقسیم‌بندی شده است. این مناطق به تأیید ستاد انتخابات رسیده است. همچنین حداقل ۸۰هزار نفر برای برگزاری انتخابات درنظر گرفته شده است. پیش‌بینی شده ۴ هزارو ۷۰۰شعبه در استان خواهد بود.

طباطبایی گفت: برای هر صندوق رأی ۷۵۰نفر درنظر گرفته شده است. صندوق‌هایی که بیش از هزار رأی داشته‌اند تفکیک و افزایش شعب اخذ رأی را خواهیم داشت. پیشنهاد شده به‌جز مدرسه و مسجد از سالن‌های مطمئن نیز استفاده شود. برای انتخابات امسال ۷هزارو ۵۰۰صندوق الکترونیکی برای مشهد درنظر گرفته شده است.

وی گفت: دستمزد‌های هیئت اجرایی همیشه پایین بوده و قول داده شده تا افزایش پیداکند. در مشهد روند انتخابات سه روز طول می‌کشد که به روز پرداخت خواهد شد. برای کارمندان دولت نیز مأموریت کاری محسوب می‌شود.

طباطبایی افزود: ۲۰درصد فرمانداران فعلی انتخابات برگزار نکردند و  این افراد آموزش ویژه‌ای خواهند دید.