محمدحسین لطیفی: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می‌شود
رضا میرزاده

به گزارش شهرآرانیوز، آخرین کارگاه آموزشی رویداد روایت شهر با موضوع «قهرمان در کارهای نمایشی» و با حضور «محمدحسین لطیفی» تهیه‌کننده و کارگردان سینما برگزار شد.

محمدحسین لطیفی: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می شود

لطیفی با اشاره به اینکه موضوع «قهرمان» سال‌هاست که در فضاهای مختلف مطرح شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه سینمای ایران سال‌هاست به اندازه کافی نتوانسته است قهرمان داشته باشد و بسازد و از قهرمان‌های خود دفاع کند.

وی سخنان خود را با طرح این پرسش که «قهرمان کیست؟» ادامه داد و گفت: در ذهن هر کس برای او قهرمان ساخته می‌شود. «قهرمانی» بر اساس نداشته‌های ما شکل می‌گیرد. ما موقعیت‌سنجی می‌کنیم و می‌گوییم اگر ما در این موقعیت بودیم توانایی چنین کاری را نداشتیم و اگر فردی این کار را انجام دهد قهرمان است.

لطیفی افزود: قهرمان آن کسی است که احساس می‌کنیم خود ما برای رسیدن به پایه و اندازه او کم داریم. قهرمان در اساس کسی است که فراتر از ماست و ما خود را زیر چتر وجود، احساس، عمل و ایدئولوژی او می‌بینیم. ما باید خودمان را کمتر از او ببینیم تا برای ما قهرمان باشد.

وی با بیان اینکه ما به کم قانعیم و همیشه برای قهرمانان خود کم می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: مفهوم قهرمان از نگاه شرق و غرب متفاوت است. در مشرق زمین قهرمان بر پایه عواطف انسانی و اخلاقی و مضامینی مانند ایثار شکل می‌گیرد، اما در غرب، این مفهوم متفاوت است.

لطیفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ساخت فیلم حواسم برای معرفی درست قهرمان باید کاملا جمع باشد. هر اندازه کنش قهرمان سخت‌تر باشد، کار نویسنده یا کارگردان سخت‌تر است.

{$sepehr_key_9017}

وی خاطرنشان کرد: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می‌شود. البته در برخی موارد هم اصلا نباید سراغ ساخت اثر برای قهرمان رفت و آن، جایی است که قهرمان، یک حلقه محکم اتصال با خداوند دارد و این موضوع غالبا در مورد قهرمانان مذهبی و دینی است، مثلا به نظر من اصلا نباید برای شخصیتی مانند امام حسین(ع) فیلم ساخت چون هر اندازه هم تولید و ساخت به دقت انجام شود، نمی‌تواند ابعاد واقعی این شخصیت کار را به درستی بیان کند و در نتیجه اثر تولیدشده هم نمی‌تواند کارکرد و نتیجه درستی به دنبال داشته باشد.

لطیفی تاکید کرد: یک جامعه نیاز به قهرمان دارد. سینما به مردم خود مدیون است و حتی باید برای آن‌ها قهرمان بسازد. این ساختن قهرمان هم باید از شبکه‌های کودک آغاز شود. قهرمان همان کسی است که حرف دل ما را می‌زند و کنشی انجام می‌دهد که انجام آن آرزوی ماست.

وی افزود: قهرمان چند بعدی است و لذا اگر ابعاد مختلف وجودی یک شخص فهم نشود، از دل او قهرمان بیرون نمی‌آید.