مسافر گیری فاز یک خط ٣ قطار شهرى در سال ١۴٠٣

به گزارش شهرآرانیوز، مجید نژاد حسین، دراین خصوص افزود: خط٣ قطار شهرى مشهد به طول ٣٠ کیلومتر و ٢٤ ایستگاه، شمال غربى منطقه الهیه را به جنوب شرقى منطقه سیدى متصل می‌کند.

وی اضافه کرد: خط ٣ قطار شهری از مسیر‌های مهم و کلیدی خطوط قطار شهری مشهد مقدس محسوب شده، چون در مسیر خود، مراکز اصلى شهر همچون میدان شهدا، میدان فردوسى، میدان امام علی (ع) و پایانه مسافربری را به هم متصل می‌کند و در میدان شهدا به خط ٢ و در میدان بسیج به خط یک قطار شهری متصل می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: مهم‌ترین واصلی‌ترین مقصد خط ٣، حرم مطهر رضوی با دو ایستگاه باب الجواد و شارستان است و بهره‌برداری از این خط، تأثیر به‌سزایی در تسهیل دسترسی زائران و مجاوران به بارگاه منور رضوی دارد.

نژاد حسین تصریح کرد: فاز اول این کلان پروژه به طول ۶ کیلومتر، پایانه امام رضا (ع) را به میدان شهدا متصل می‌کند و دارای ٣ ایستگاه در پایانه امام رضا (ع) و باب الجواد (ع) و میدان شهدا می‌باشد.

وی گفت: مشهدالرضا، به‌واسطه وجود مضجع نورانی حضرت رضا علیه‌السلام، در کشور شرایط ویژه و منحصربه‌فردی دارد و اجرای طرح‌های توسعه‌ای همچون قطار شهری، نیازمند مساعدت و بودجه ملی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: هزینه تمام‌شده اجرای مترو بسیار بالاست و به همین منظور، خط ٣ در چند فاز برنامه‌ریزی‌شده است تا بتوان منابع و زمان را به بهترین شکل مدیریت کرد.

نژاد حسین تصریح کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو از شروع پروژه قطار شهری در سال ١٣٧٩ تا امروز باقیمت جهانى حدود ٥٠ میلیون دلار است و دراین زمان تغییرى زیادى نکرده ولى با توجه به تغییرات قیمت دلار در ایران هر کیلومتر مترو در سال ٧٩ با دلار ٨٠٠ تومان ٤٠ میلیارد تومان و قیمت فعلى دلار حدود ٢٥٠٠ میلیارد تومان است.

وی افزود: ساخت هر ایستگاه زیر‌زمینى با معمارى و تجهیزات نیز ٥٠٠ میلیارد تومان و معادل هزینه ساخت یک پل دو تا چهار سطحى است؛ همچنین هزینه تجهیزات این مسیر ٦ کیلومتری، شامل فن‌های تهویه، مخابرات، سیگنالینگ، پله‌برقی و آسانسور، کابل، تابلوهاى برق، سیستم‌هاى مرکز فرمان، ماشین‌آلات ریلی، تجهیزات برقى ایستگاه، اتاق‌های lps و tps و دوربین‌هاى کنترلى و سیستم‌هاى اعلام اطفای حریق، ٦٠ میلیون دلار است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: شورای ششم از ابتدای فعالیت درراستای منویات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید ملی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده است و در همین راستا، ٩٠ درصد تجهیزات استفاده‌شده در ساخت خطوط قطار شهری، از تولیدات ملى تهیه‌شده است.

نژاد حسین بیان کرد: مشهدالرضا (ع) باوجود سالانه حدود ٣٠ میلیون زائر، نیازمند توسعه حمل‌ونقل عمومی است و دراین راستا اعتبارات ملی می‌تواند شتاب‌دهنده و کمک‌کننده باشد و اتمام ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری مشهد مقدس با استفاده از اعتبارات ملی، مورد تأکید ویژه است.

{$sepehr_key_9499}