تسهیل ورود و خروج زائران با نصب ۲۰ سازه در ۱۲ ورودی حرم مطهر رضوی  

به گزارش شهرآرانیوز، بهروز برقی،سرپرست معاونت نگهداری و بهره‌برداری سازمان عمران و نگهداری حرم‌مطهر‌رضوی درباره اجرای طرح دروازه‌های هدایت «گام به جلو» گفت: به منظور تسهیل عبور‌و‌مرور زائران و نظم‌بخشی و کنترل جمعیت زائران در مبادی ورودی و در‌عین‌حال حفظ زیبایی و صیانت از هنر معماری اسلامی حرم، بیست دروازه جدید در دوازده محور ورودی حرم‌مطهر امام‌رضا (ع) طراحی و اجرا شد.
وی با اشاره به اینکه پیش‌از‌این در محور‌های ورودی سازه‌های فولادی نامناسب و نازیبا قرار داشت، درباره کارکرد‌های این المان‌های هدایت، گفت: به دلیل اینکه در مناسبت‌های مختلف حرم‌مطهر‌رضوی پذیرای جمعیت و تحرک زیادی در حرم و اطراف آن است، استفاده از این دروازه‌ها ضروری بود، زیرا این المان‌های ورودی با کنترل جریان ورود و خروج افراد به حفظ امنیت کمک می‌کند.
 وی ادامه داد: این دروازه‌های جدید به‌صورت استراتژیک حرکت افراد و وسایل نقلیه را مدیریت می‌کنند، تا از ازدحام جلوگیری و موجب جریان روان جمعیت، ارتقای امنیت و حفظ صف مناسب شود. 
برقی درباره ساختار دروازه‌های «گام به جلو» گفت: این دروازه‌ها از سه ساختار ثابت، متحرک گردان و در‌های خودرویی تشکیل شده است. بخش‌های گردان امکان باز یا مسدود کردن محور و در‌های خودرویی نیز امکان ورود خودرو ازجمله خودرو‌های امدادی را فراهم می‌کند. همچنین در این سازه، اتاقک‌های نگهبانی شیشه‌ای برای حضور و استراحت موقت درنظر گرفته شده است.

منبع: آستان نیوز

{$sepehr_key_12208}