شخصیت شهید برونسی با یک فیلم سینمایی قابل بازنمایی نیست
نگار مقدسی

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اردکانی امروز، ۴ مهرماه، در هفته نمایش فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس فیلمسازان مشهدی و خراسانی با عنوان «سینمای جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» که در سینما هویزه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تشکر می‌کنم که این حرکت را آغاز کردید تا من امروز اینجا باشم و دوستانی را ببینم که زمان زیادی بود ندیده بودم.

{$sepehr_media_845437_640_360}

وی در خصوص چگونگی ساخت فیلم به کبودی یاس عنوان کرد: در جلسه دیدار سینماگران با مقام معظم رهبری، آقا از شهید برونسی صحبت کردند. آن زمان آقای صفار هرندی وزیر وقت نیز در جلسه بودند که ایشان و جمعی از دوستان به من گفتند آقا از برونسی صحبت کردند نمی‌خواهید فیلمی در خصوص شهید برونسی بسازید؟ قصه به این قشنگی شروع شد و ادامه پیدا کرد.

اردکانی افزود: با همه سختی‌ها و دشواری‌های قبل، و بعد از ساخت فیلم و فحش‌هایی که نوش جان کردم، دم رفتن که زندگی را مرور می‌کنم یکی از کار‌هایی که از انجام آن خوشحال هستم ساخت فیلم شهید برونسی و شهید کاوه است. نیت من ادای دین بود، به اینکه چقدر موفق بودم کاری ندارم، اما برای من در زندگی‌ام نقطه درخشانی بود و برکات زیادی داشت.

کارگردان فیلم به کبودی یاس با اشاره به نقد‌هایی که از فیلم انجام شد و افرادی که عصبانی بودند، تصریح کرد: شخصیت شهید برونسی با یک فیلم سینمایی قابل بازنمایی نیست و باید برای این شهید سریال ساخته شود. زندگی شهید برونسی از قبل انقلاب و از زندگی عادی تا شهادت قابل گفتن است، تنها بحث سردار و فرمانده بودن و شهید شدن نیست. امیدوارم روزی به گونه‌ای ساخته شود که بیش از به کبودی یاس حق مطلب را در خصوص شهید برونسی ادا کند.

وی خاطرنشان کرد: شهید می‌خواست این فیلم ساخته شود که این بسیار ارزشمند بود. در کار به مشکلاتی برمی‌خوردیم که عجیب بود، اما حل می‌شد. از نیمه‌های کار تیم همه متوجه شده بودند و مشکل که پیش می‌آمد کسی استرس نداشت. این حاشیه‌های فیلمسازی مهم و جذاب است.  

در ادامه محمدرضا فرهادی‌نیا، دبیر انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ پاتوق فیلم برگزار کردیم که آغاز این پاتوق‌ها در زمان عیادت مرحوم مهدی صباغی بود. فیلم خیابان ارگ آغاز پاتوق‌های فیلم مشهد بود که ۱۰ فیلم اکران و بعد بنا به دلایلی متوقف شد.

وی بیان کرد: امسال تصمیم گرفتیم بار دیگر پاتوق‌ها را راه بیندازیم. باید دوباره یادآوری کنیم که هنرمندان فیلمساز مشهدی در همه عرصه‌ها پیشتاز بودند و در سال‌های دهه ۷۰ تا اواسط سال ۸۵ فیلم‌هایی در حوزه دفاع مقدس ساخته شد.

فیلم «به کبودی یاس» کارگردانی و نویسندگی جواد اردکانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری درباره شهید برنسی در سال ۱۳۸۷ ساخته شده و بازیگران این فیلم داوود عین‌آبادی، محمد تقی‌نژاد، علی بکائیان، حسن چودن و سعید، ولی زاده هستند.  

این رویداد به همت انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار می‌شود و عموم شهروندان و علاقمندان می‌توانند در این رویداد حضور یابند.

{$sepehr_key_14226}