کاظمی قمی: طالبان به انتظارات اقوام افغانستان به درستی و همراه با عدالت پاسخ دهند

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسن کاظمی قمی، نماینده‌ ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل در پنجمین نشست «فرمت مسکو» از طالبان خواست که انتظارات برحق و تاریخی اقوام متعدد افغانستان را به درستی و همراه با عدالت پاسخ دهند.

آقای قمی امروز (جمعه، ۷ مهر) در این نشست گفت که طالبان در دو سال گذشته همواره از تدوین پیش‌نویس قانون اساسی، حق آموزش بدون تبعیض جنسیتی، جلب مشروعیت سیاسی با پذیرش و ایفای نقش همه‌ی اقوام و مذاهب و تأمین امنیت همسایه‌ها سخن گفته‌اند و بیانیه صادر کرده‌اند.

او در ادامه افزود: از نگاه جمهوری اسلامی ایران، پاسخ‌گویی به میزان سخن‌گویی در این زمینه‌ها به نحوی که نگرانی‌های اجتماعی داخلی و منطقه‌ای را رفع سازد، ضروری است.

{$sepehr_key_14568}

نماینده‌ ویژه ایران با اشاره به درخواست تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، گفت که مشارکت همه‌ی اقوام در حکومت به نفع همه است، تأخیر در این کار هیچ مزیتی ندارد و تنها به مشکلات می‌افزاید.

او مشکلات کنونی افغانستان را ناشی از «اشغال امریکا» دانست و گفت که امروز قوه اشغالگر، ایالات متحده امریکا و قوای هم‌پیمان آن در برابر همه‌ی مشکلاتی که با دخالت نابجای خود متوجه افغانستان و مردم شریف آن ساخته است سکوت اختیار کرده‌اند.

آقای قمی از کشورهای همسایه‌ی افغانستان خواست که با اتحاد، یگانگی و اتخاذ مواضع مشترک، کوشش کنند تا شرایطی آغاز شود که منطقه بتواند بدون اتکا به عنصر بیگانه مسیر دشوار مبارزه با چالش‌های خود را طی کند.