سرقت دستگاه گران قیمت بینایی‌سنجی از صندوق عقب خودرو در شهرک مهرگان مشهد!
لیلا کوچک زاده

حتی نمی‌دانست دقیقا در حال سرقت چه دستگاهی است و چقدر می‌ارزد. فقط از فرصت استفاده کرد و تا راننده سواری پارس پیاده شد و وارد سوپرمارکت شد، در صندوق عقب را باز و دستگاه را از آن بیرون کشید و به سرعت از محدوده خارج شد. او نمی‌دانست که صاحب جدید یک دستگاه بینایی‌سنجی به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان شده است که فقط چند دستگاه در ایران از این مدل موجود هست. هر چه بود، خیلی سریع این دستگاه را فقط به قیمت ۵ میلیون تومان به دو مال‌خر فروخت و نفس راحتی کشید.
مال‌خرها، اما به خوبی می‌دانستند که صاحب چه دستگاه ارزشمندی شده‌اند.

آن‌ها قبل از خرید دستگاه بینایی‌سنجی با تحقیق در سایت‌های اینترنتی پی به ارزش زیاد دستگاه برده بودند، برعکس سارق که فکر می‌کرد صاحب یک دستگاه بارکدخوان شده است.

در هر صورت مدتی بعد از این ماجرا، در پی گزارش سرقت یک دستگاه بینایی‌سنجی گران‌قیمت از صندوق عقب یک دستگاه سواری پارس در محدوده شهرک مهرگان، موضوع در دستورکار کارآگاهان پایگاه شرق پلیس آگاهی مشهد قرار گرفت.

در بررسی اظهارات مال‌باخته که چشم‌پزشک است، مشخص شد او در راستای اقدامات جهادی خود به یکی از مراکز تحت حمایت بهزیستی در محدوده جاده سیمان عزیمت کرده و پس از اتمام کار در مسیر برگشت به منزل، خودرویش را برای لحظاتی کوتاه برای خرید خوراکی در نزدیکی یک سوپرمارکت پارک می‌کند. دقایقی بعد با برگشت به محل پارک خودرو متوجه بازشدن صندوق عقب خودرو و سرقت دستگاه بینایی‌سنجی می‌شود که نیم‌میلیارد تومان ارزش دارد.

درهرصورت کارآگاهان پلیس آگاهی با بررسی میدانی در محل جرم و بازبینی دوربین‌های مداربسته همان محدوده، سارق را که فردی سابقه‌دار است شناسایی کردند. درنهایت نیز پس از رصد مستمر سایت‌های واسطه‌گر خرید و فروش کالا، آگهی فروش دستگاه بینایی‌سنجی را در یکی از سایت‌های واسطه پیدا و از همین طریق به سارق دست پیدا کردند و توانستند رابط و افراد مال‌خر را طی سه عملیات مجزا در کمتر از یک ساعت در محدوده خیابان اروند، مصلی و چمن دستگیر کنند.

دستگاه بینایی‌سنجی نیز کشف و به مال‌باخته تحویل داده شد. سارق بیست‌و‌نه‌ساله‌سابقه پنج فقره سرقت منزل و داخل خودرو را در پرونده‌اش یدک می‌کشد. همچنین دو برادر مال‌خر دارای سوابق متعدد کیفری به جرم مال‌خری هستند و پدر آن‌ها نیز دارای سوابق مال‌خری است. تحقیقات از این سارق حرفه‌ای و دو برادر مال‌خر با هماهنگی مقام قضایی برای کشف دیگر جرائم احتمالی و همدستانشان ادامه دارد.