افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب عامل رشد شناسایی موارد مبتلا به هاری در خراسان رضوی
مریم  احمدی

دکتر محمدرضا بهروزیان شریف در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: در حالی که در طول سال گذشته تعداد ۹۷ مورد مبتلا به هاری در حیات وحش استان شناسایی شد طی نیمه نخست امسال میزان شناسایی ۷۶ مورد بوده است.

وی افزود: علت افزایش آمار در این بخش به دلیل افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب و ضعف کار در زمینه ساماندهی این سگهاست.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: درمدیریت و کنترل بیماری هاری چهار اصل باید مد نظر باشد که شامل آموزش و ترویج با کمک کلیه دستگاه‌های اجرایی، کنترل بیماری هاری در حیات وحش است که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، کنترل بیماری در حیوانات صاحب‌دار توسط دامپزشکی یا واکسیناسیون و در نهایت کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب که برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌باشد.

بهروزیان شریف با اشاره به اینکه درخواست افزایش سهمیه واکسیناسیون سگ‌ها در استان را داده‌ایم که با موافقت سازمان دامپزشکی شاهد افزایش سهمیه هستیم، بیان کرد: سهمیه اولیه ۷۵ هزار واکسن بود که هم اکنون به ۱۰۰ هزار واکسن افزایش یافته است.

وی بیان کرد: علت تقاضای استان خراسان رضوی برای افزایش واکسن، واکسیناسیون سگ‌هایی است که توسط شهرداری‌ها در کمپ‌ها جمع‌آوری و عقیم‌سازی می‌شود، زیرا این اقدام را در کنترل بیماری هاری موثر یافته ایم.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی با ۷۵ درصد واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار، چرخه هاری شکسته می‌شود.

{$sepehr_key_14861}