چه کسانی اولویت نخست تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند؟

به گزارش شهرآرانیوز عباس رضاییان‌زاده امروز، ۱۰ مهرماه در کمیته دانشگاهی آنفلوآنزا این دانشگاه گفت: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز، بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا شیوع پیدا می‌کند و امسال احتمال همه‌گیری سه‌گانه کرونا، آنفلولانزا و آر اس وی (ویروس سین‌سیشیال تنفسی) وجود دارد.

وی افزود: تأکید پزشکان بر تزریق واکسن آنفلوانزا برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری، به این دلیل است که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری روی این بیماری‌ها ندارند و این واکسن برای گروه‌های در معرض خطر که ابتلا به آنفلوانزا در آن‌ها با عواقب سنگین‌تری همراه است، تجویز می‌شود.

رضائیان‌زاده افزود: بنا بر اعلام کمیته کشوری واکسن آنفلوانزا، اولویت نخست تزریق واکسن، کادر درمان، سپس مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بدخیم مانند سرطان‌ها، دیابت و فشارخون هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: با توجه به تعداد واکسن آنفلوانزایی که در اختیار معاونت بهداشت دانشگاه قرار می‌گیرد، به طور معمول بخشی از کادر درمان با اولویت شاغلان در بخش‌های بالینی و آی سی یو‌های تنفسی تحت تزریق رایگان واکسن قرار می‌گیرند و سایر گروه‌های پرخطر باید واکسن را از بخش خصوصی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول واکسن‌های آنفلوانزا دو ظرفیتی و چهار ظرفیتی هستند، گفت: هر دو این واکسن‌ها، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ویروس آنفلوانزای شایع در سال قبل تهیه شده‌اند و می‌توانند ویروس‌های آنفلوانزای شایع سال جاری را پوشش دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص سن مجاز برای تزریق واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: بر اساس توصیه‌ها، افراد می‌توانند یک دز کامل واکسن را از ۶ ماهگی تزریق کنند.

رضاییان‌زاده با اشاره به تاثیر واکسن آنفلوآنزا در کاهش موارد بستری و مرگ و میر از این بیماری، تاکید کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا ابتدای شهریور تا آخر مهر است.

به گفته وی، تأمین دارو‌های مورد نیاز بیماران، پیش‌بینی اتاق‌های ایزوله تنفسی در بیمارستان‌ها، اجرای برنامه بازآموزی پزشکان و کادر درمان توسط فوکال پوینت علمی برنامه، تولید و انتشار محتوا‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت صدا و سیمای مرکز فارس و همکاری آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت و مرکز تحقیقات دکتر البرزی، از دیگر موارد مورد بحث و تبادل نظر حاضران در این نشست بود.

{$sepehr_key_15042}

منبع: ایسنا