محبت، سیره رسول گرامی اسلام(ص) است | ظرفیت معارف رضوی در خدمت امور قضایی قرار بگیرد
مرتضی محمدپور

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دومین همایش ستاد ملی صبر (صلح، بخشایش، رضایت) که به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت رسول اکرم(ص) و روز اخلاق و مهرورزی با محوریت تجلیل از خانواده‌های اولیای دم بخشنده قصاص برگزار شد، اظهار کرد:  محبت، سیره رسول گرامی اسلام(ص) است؛ آن زمان که حتی وقتی در برابر بدخلق‌ترین خلق خدا قرار می‌گرفت، با بخشش خود افراد را دل‌بسته رسالتش می‌کرد و پیام والای دین خدا را بر محمل رأفت سوار می‌کرد.

وی افزود: به همین دلیل هم بود که پیامبر(ص) در جامعه‌ای مبعوث شد که از جمله عقب‌افتاده‌ترین جوامع بشری در آن زمان بود و رذالت‌های اخلاقی در دل و جان مردم ریشه داشت اما برکت رسالت محمد مصطفی(ص) باعث شد تا دشمنی، کینه و اختلاف بین افراد و عشیره‌های عرب، جای خود را به رحمت، عطوفت و بخشش فراگیر بدهد و «الَّفَ بَینَ قُلوبهم» زمینه را به نحوی فراهم کند که یکی تمدنی پیشرو و منسجم به نام تمدن اسلامی در طلیعه تاریخ بدرخشد.

رفع کدورت‌ها، مصداق عینی سیره رضوی

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: پیام پیامبر رحمت(ص) تا امروز در جامعه ما هم استمرار پیدا کرده است زیرا رسول خدا(ص) خودش فرمود رفع کینه و کدورت، مهم‌ترین فضیلت اخلاقی من است و اکنون هم خانواده‌هایی که از قصاص یک نفر به‌عنوان حق شرعی و قانونی خود می‌گذرند، براساس همان سنت حسنه گام برمی‌دارند. 

{$sepehr_key_15106}

وی خطاب به خانواده‌های اولیای دم بخشنده قصاص گفت: این اقدامات، محبت را بین آحاد جامعه نهادینه می‌کند و این را بدانید که اگر خدا توّاب و عفوّ است، شما نیز تجلی این مکارم اخلاقی بشری و صفات عالی الهی هستید. دشمن هم از گسترش همین منطق در جامعه ما وحشت دارد و بر همین اساس است که یک عنصر جاهل و فاسد، قرآن را آتش می‌زند و به ساحت رسول گرامی اسلام(ص) اهانت می‌کند زیرا دین خدا زنده است، بر مردم تأثیر می‌گذارد و آن‌ها هم به نشانه عمل شما و امثال شما، این را می‌دانند.

حجت‌الاسلام مروی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت معارف رضوی در امور قضایی و قانونی تصریح کرد: نباید جوری باشد که مردم فکر کنند امام رضا(ع) فقط منحصر در یک قبه نورانی است و در مشهد قرار گرفته بلکه حقیقت آن است که مردم اقبال دارند با امام رضا(ع) و سیره او زندگی کنند. مهربانی، مهرورزی و رفع کدورت‌ها هم عین سیره و معرفت رضوی است و می‌توان بر پایه باور رسوخ ناپذیر مردم به امام هشتم(ع)، این فرهنگ را در همه شئون جامعه و حتی امور قضایی و قانونی نهادینه کرد. از خدا می‌خواهیم اخلاص شما خانواده‌های گرامی و صلح‎یاران موردعنایت خاص امام رئوف(ع) باشد.