خراسان جنوبی در پی وقوع زلزله در آماده‌باش قرار گرفت | تاکنون خسارتی گزارش نشده است (۱۵ مهر ۱۴۰۲)

به گزارش شهرآرانیوز محمدعلی آخوندی روز شنبه افزود: ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه امروز زلزله‌ای با بزرگی ۶.۳ ریشتر در عمق کم هفت کیلومتری زمین در کشور افغانستان روی داد که فاصله آن تا مرز ما حدود ۶۰ کیلومتر بود.

وی گفت: نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله، تایباد در خراسان رضوی با ۸۸ کیلومتر است و تا بیرجند ۳۰۶ کیلومتر فاصله داشت، اما شدت زلزله به حدی بالا بود که در شهر‌های مرزی ما حتی مرکز استان احساس شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: زلزله‌های بالای ۶ ریشتر ۲۰۰ و حتی تا ۳۰۰ کیلومتر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی گفت: بلافاصله بعد از اینکه زلزله در منطقه احساس شد و قبل از ثبت در سامانه‌های لرزه نگاری، اطلاع رسانی به فرمانداران مرزی انجام شد و آماده باش دادیم لذا تیم‌های ارزیاب با هماهنگی هلال احمر و بنیاد مسکن مشغول بررسی و گشت زنی بوده اند.

آخوندی تصریح کرد: تا الان گزارشی از خسارات داده نشده و این زلزله در شهر‌های مرزی و شهرستان‌های سرایان، قاینات، زیرکوه، درمیان و بیرجند احساس شده است.

وی افزود: چند زمین لرزه بعد از زلزله اول با بزرگی ۵.۶، ۴.۱ و دقایقی قبل ۶.۵ ریشتری مجدد در محل قبلی روی داد و آنچه در استان مهم است، آماده باش فرمانداران مرزی بوده که اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین تاکید شده با هماهنگی آموزش و پرورش به خاطر امنیت روانی خانواده‌ها، در صورت لزوم مدارس را تعطیل کنند.

وی اظهار داشت: هماهنگی با مسئولان ارشد استان و کشور صورت گرفته و امیدواریم پس لرزه‌ها کاهشی شود، در حال حاضر نامشخص است و با مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز هماهنگ هستیم.

{$sepehr_key_15571}

زلزله با قدرت ۶.۳ ریشتر قبل از ظهر امروز (شنبه) کشور افغانستان را لزراند که کانون آن منطقه قره باغ در شمال هرات بوده است و مناطق از استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را هم لرزاند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

منبع: ایرنا