سرای امید

نیکو عقیده - سلامت روح و جسم افراد جامعه، امروزه یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود. در کشور ما سازمان بهزیستی یکی از آن ارگان‌هایی است که از طریق مراکز مختلف خود در شهر به این سالم‌سازی کمک می‌کند. مجتمع بهزیستی پالیزکاران واقع در منطقه6 یکی از مراکز شش‌گانه بهزیستی است که از سال‌ها پیش به خدمت‌رسانی در راستای کمک به سلامت افراد حاشیه شهر که با مشکلات فراوانی به‌ویژه در حوزه سلامت دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌پردازد.

25تیر روز بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی، بهانه‌ای شد برای معرفی این سازمان و همچنین معرفی اقدام جدید و مشارکتی این مرکز و گروه نورآوران سلامت. این جلسه با حضور مدیر ارشد نورآوران سلامت در خراسان رضوی، مسئول سامان‌دهی درمان بهزیستی، مسئول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش ناحیه5، مسئول تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه5 و مدیر مجموعه بهزیستی پالیزکاران در این مرکز در خیابان مصلی8 برگزار شد.
 
 از بهداری تا بهزیستی
«سال تأسیس بنای این مجموعه به پیش از انقلاب برمی‌گردد. این سازمان ابتدا سازمان بهداری و بهزیستی نام‌گذاری شده است. بعد از آن در سال59 بحث مستقل‌شدن این مجموعه مطرح می‌شود. سرانجام در سال82 این سازمان از وزارت بهداشت جدا و به وزارت رفاه ملحق می‌شود و تا به امروز در زیرمجموعه وزارت رفاه به کار خود ادامه می‌دهد. این مرکز اول در قالب یک کارگاه برای حرفه‌آموزی به معلولان معرفی شده است و به ارائه خدماتی مثل پروتز، تولید کفش طبی و... می‌پرداخته است. اما به‌مرور کاردرمانی، گفتاردرمانی و توان‌بخشی هم به این خدمات اضافه می‌شوند.»
ساعدی، مدیر مجموعه، در ابتدای جلسه این توضیحات را درباره تاریخچه سازمان پالیزکاران ارائه می‌دهد. او در ادامه توضیح می‌دهد که سازمان بهزیستی معلولان را بسته به نوع معلولیت تقسیم می‌کند. پرونده نابینایان مربوط به مجموعه کوهسنگی است و به بیماران اعصاب و روان در مجتمع بازپروری رسیدگی می‌شود. حالا 9000پرونده در مرکز پالیزکاران وجود دارد که 6000پرونده مربوط به ناشنوایان و کم‌شنوایان است و بقیه مربوط به معلولان جسمی و ذهنی.
 
 درمانگاه سیار
اما ماه پیش مرکز شهید پالیزکاران با اقدام مشارکتی با گروه نورآوران سلامت به خدمات سیار دندان‌پزشکی و چشم‌پزشکی هم تجهیز می‌شود. بیماران در دو دستگاه خودرو سیار مستقر در این مرکز به‌طور کاملا رایگان معاینه می‌شوند و این خدمات تا 20مرداد ادامه دارد. انتظاری، مدیر ارشد گروه نورآوران سلامت در شرق کشور، به معرفی این گروه می‌پردازد: « کلید بنیاد نورآوران در سال82 در تهران ازسوی دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی زده شد. چند سال بعد اتاق عمل‌ها و درمانگاه‌های سیار در نقاط مختلف کشور شروع به فعالیت کردند. به موازات ارائه خدمات در روستاها این خدمات در حاشیه شهرها هم ارائه شد. در بهار سال96 کار خود را در مشهد آغاز کردیم و حالا دو درمانگاه کوچک سیار برای ارائه خدمات چشم و دندان‌پزشکی داریم. این دو درمانگاه در 16دوره سه‌ماهه در نقاط مختلف مشهد مستقر شدند و این دوره درمانگاه‌های ما در محله محمدآباد در مجموعه پالیزکاران به کار خود ادامه می‌دهند. ما با کمک مجموعه پالیزکاران، مددجوهای بی‌بضاعت را شناسایی کرده‌ایم و طبق فهرست تهیه شده افراد را به‌ترتیب تا زمانی که در این مجموعه مستقر هستیم، ویزیت می‌کنیم.»
 او در ادامه توضیح می‌دهد که این بنیاد یک سازمان مردم‌نهاد فرهنگ‌ساز هم هست و در کنار درمان به فرهنگ‌سازی هم می‌پردازد. حالا فقط در شرق کشور نزدیک به 600پزشک با این گروه همراه هستند که همگی رایگان به معاینه و درمان بیماران می‌پردازند.
 
 مشارکت در برنامه‌های سلامت‌محور
در پایان محمدپناه، معاون آموزشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش ناحیه5، از رویکرد و مشارکت آموزش و پرورش در بخش سلامت می‌گوید: «یکی از اصول مهم آموزش و پرورش رسیدگی به سلامت دانش‌آموزان است. در راستای این هدف ما در این سازمان کارشناسانی داریم باعنوان مراقبان سلامت که وظیفه رسیدگی به بحث سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان را برعهده دارند. از دیگر وظایف ما مشارکت در برنامه‌های سلامت‌محور برای ارتقای سلامت جامعه دانش‌آموزان شهر است. در این برنامه مشارکت‌محور هم 10مدرسه در این محدوده مشخص شده‌اند. مدرسه‌هایی که بیشتر دانش‌آموزان آن در خانواده‌های محروم رشد کرده‌اند. قرار است 20درصد این دانش‌آموزان از خدمات چشم‌پزشکی و 10درصد هم از خدمات دندان‌پزشکی بهره‌مند شوند.»