لزوم تشکیل پارک علم و فناوری مشترک بین دو کشور ایران و عراق+ فیلم
طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، محمد علی‌نژاد با حضور در نشست مشترک فناوری و نوآوری دو کشور ایران و عراق که امروز ۱۸مهر در محل پارک علم و فناوری استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ایران این است که اقتصاد مبتنی بر دانش را بنیان‌گذاری کند. این موضوع به ما کمک می‌کند که در جامعه بین‌المللی نیاز‌های خود را برطرف کنیم و در بازار‌های جهانی حضور یابیم.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این موضوع از اصلی‌ترین موضوعاتی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره و تأکید دارند و برای اینکه این هدف محقق شود نیاز‌های فناورانه در دانشگاه‌ها و پارک‌های ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری یک واسطه تکنولوژی بین دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ ماست. پارک‌های علم و فناوری بر اساس این سیاست ایجاد شده و اینکه به کمک فارغ التحصیلان ما می‌آید تا ایده را به سمت تولید یک محصول دانش‌بنیان سوق دهند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی اساتید ما شرکت‌های دانش‌بنیانی در پارک‌های علم و فناوری دارند و در واقع تحقیقات پایه در دانشگاه انجام می‌دهند و در پارک‌های علم و فناوری محصولاتی را بر پایه تحقیقات انجام شده، خلق می‌کنند.

علی‌نژاد بیان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما ایده‌های خود را در پارک‌ها پرورش می‌دهند یا آموزش می‌بینند تا بتوانند تیم‌هایی داشته باشند که با آن شرکت تشکیل دهند.

{$sepehr_media_855347_640_360}

در پارک‌های علم و فناوری نیاز‌های کلان کشور رفع می‌شود

به گفته وی، پارک‌های ما از مرحله ایده و پیش رشد حمایت می‌کند و در واقع در پارک‌های علم و فناوری هم نیاز‌های کلان کشور رفع می‌شود و هم از ایده‌های کوچکی که می‌تواند در بازار کشور سهم داشته باشد، حمایت می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر ۵۴پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که برخی پارک‌ها استانی است و برخی دانشگاه‌های ما پارک‌های فناوری و پردیس‌های فناوری دارد یا اینکه دارای پارک‌های دستگاهی و نهادی هستیم و  اخیرا اولین پارک علم و فناوری بین‌المللی خود را افتتاح کردیم.

وی اضافه کرد: در توسعه دیپلماسی فناورانه وظایفی به ما محول شده و در این زمینه همکاری گسترده با کشور‌های مختلف داریم و امروز خوشحالیم توسعه فناورانه بین کشور ایران و عراق داشته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: کارگروه مشترک دو وزارتخانه ایران و عراق تشکیل شده است و با توجه به تفا‌وت‌هایی که وجود دارد باید بتوانیم به صورت منسجم ذیل کارگروه ایجاد شده تبادل تکنولوژی داشته باشیم.

علی‌نژاد تأکید کرد: علاقه داریم پارک مشترک بین دو کشور ایجاد کنیم و در راه‌اندازی پارک در کشور عراق کمک خواهیم کرد و آمادگی داریم فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه‌های عراق فراهم کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: پارک خراسان از بهترین پارک‌ها در کشور است و بلوغ بسیار خوبی در حوزه فناوری رخ داده است که تجربیات را منتقل خواهد کرد. امیدواریم به زودی توسعه محصولات فناورانه را بین دو کشور جشن بگیریم.

{$sepehr_key_16108}