گسل مشهد فعال نشده و جای نگرانی نیست
علی صمدی جوان

علیرضا شجاع طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر افغانستان و اثرات آن بر مشهد گفت: دو زمین‌لرزه اخیر افغانستان که با قدرت ۶.۳ریشتر بود، در عمق بیش از ۱۰۰کیلومتری زمین اتفاق افتاده است و تهدید مستقیم برای مشهد نیست.
وی ادامه داد: اگر زمین‌لرزه‌ای به وقوع بپیوندد و ما آن را حس کنیم به منزله آن نیست که در کانون زلزله هستیم یا گسل‌های ما نیز فعال شده است.

رئیس اسبق مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: با توجه به بعد مسافت و عمق زمین‌لرزه‌های افغانستان، گسل‌های مشهد فعال نشده و جای نگرانی‌ نیست. زمین‌لرزه‌های اخیر به علت حرکت قاره‌ها و خرده‌قاره‌هاست و نیرو‌های جمع شده در لایه‌های زمین رها می‌شود و زلزله رخ می‌دهد که این پدیده در هرجایی از جهان می‌تواند به وقوع بپیوندد.

{$sepehr_key_16266}

شجاع طاهری در مورد آمادگی مشهد برای وقوع زمین‌لرزه تأکید کرد: این مسئله‌ای است که مدیران حوزه بحران، محیط زیست و کارشناسان ژئوفیزیک باید پاسخ دهند. قطعا مطالعه کافی در مورد مشهد و اجرای تمهیدات مختلف می‌تواند ریسک خطر زمین‌لرزه در مشهد را به حداقل برساند.

این استاد بازنشسته گروه فیزیک دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سال‌ها قبل در ژاپن زمین لرزه‌ای ۸ریشتری اتفاق افتاد و توکیو را با خاک یکسان کرد و ده‌ها هزار تن هم کشته شدند. اما ژاپن به همان حالت ماند؟ امروزه زلزله‌هایی با موج ۷.۴در ژاپن اتفاق می‌افتد و هیچ خسارت جانی و مالی‌ به دنبال ندارد و این حاکی از مطالعه دقیق و مدیریت بحران کارآمد در آن کشور زلزله‌خیز است.