توافقات مهم زیرساختی میان خراسان رضوی و کشور افغانستان

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به نتایج سفر سه روز گذشته خود به کابل افزود: مراودات با کشور افغانستان از جهات مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری، تجارت، صادرات و ترانزیت مقرون به صرفه است.

وی اضافه کرد: براساس رویکرد و سیاست دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان باید در اولویت قرار گیرد، چون وقتی با کشور‌های همسایه مراودات داریم به بسیاری از فرصت‌ها و محصولات در این بخش دسترسی پیدا می‌کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که در این سفر هیچ احساس ناامنی در کابل وجود نداشت افزود: زمانی که از بخش‌های مختلف شهر کابل دیدن می‌کردم احساس کردم که جای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان در این بخش‌ها بسیار خالی است.

نظری به توافقات بین خراسان رضوی و افغانستان در حوزه زیرساختی اشاره و اظهار کرد: در خصوص بهره برداری از ریل به توافق ۱۰ ساله با این کشور دست یافتیم و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نیز برای پذیرش سرمایه گذاری‌ها از سوی افغانستان آمادگی دارد.

{$sepehr_key_16460}

وی ادامه داد: کشور افغانستان نیاز‌های جدی در بخش‌های مختلف دارد که زمینه بهره گیری بخش خصوصی از این فرصت فراهم است مثلا افغانستان ظرفیت و زمینه زیادی برای توسعه تولیدات کشاورزی اعم از دامی و زراعی دارد، اما شیوه کار را بلد نیست و زمینه استفاده فناورانه برای آن‌ها کم است.

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی با کشور افغانستان مشارکت کند و نهاده‌های دامی که به آن‌ها نیاز دارد را از کشور افغانستان وارد کند همچنین زمین‌های کشاورزی مستعد و وسیعی از محدوده "هریرود" و بعد از "هرات" در افغانستان وجود دارد که فعالان اقتصادی استان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

نظری افزود: افغانستان نزدیکترین منطقه به ایران است و افغان‌ها تمایل زیادی به مراوده با ایران دارند و گرایششان بیشتر به سمت کشور ماست، زیرا ظرفیت‌های خوبی برای آنان در ایران وجود دارد و با شرایط مطلوبی از نظر موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و دسترسی به آب‌های آزاد در ایران مواجه هستند.

وی تاکید کرد: باید از فرصتی که افغانستان ایجاد کرده، نهایت بهره را گرفت و در این راستا عملیات، اقدام و اجرا در دست بخش خصوصی است که زمینه آن در کشور افغانستان فراهم است و امیدواریم با رفت و آمد هیات‌های اقتصادی ۲ طرف مقدمات برای بستن توافقات و عقد قرارداد‌های نهایی بین طرفین فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که مشکلات اقتصادی استان نسبت به قبل کاهش یافته است افزود: لازم است که فعالان بخش خصوصی به محض بروز مشکل وارد عمل شوند و آن را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند تا فرصت لازم برای حل مشکل آنان از دست نرود.

وی اضافه کرد: هم اکنون شهرک رضوی در شرق مشهد برای حضور فعالان اقتصادی ایجاد و بخش ریلی گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری منتقل شده و همه این‌ها مقدمات یک اقدام جهشی در استان خراسان رضوی و مشهد است.

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به دروازه‌های خروجی خراسان رضوی که به سمت سرخس، دوغارون و چابهار است، از فعالان بخش خصوصی انتظار می‌رود که وضعیت خود را مدیریت کنند و به سیاست‌ها و رویکرد‌های جدید استان شامل اجتناب از بروز چالش، داشتن برنامه برای رفع کمبود‌ها و حل مشکلات و مسایل با اهداف عملیاتی و دستیابی به جهش استانی با برنامه‌های اساسی توجه ویژه داشته باشد.

منبع: ایرنا