شعر آیینی در‌های آسمان را به رویم باز کرد
زهره رنگامیز طوسی

به گزارش شهرآرانیوز، در فرهنگ و ادبیات ما علاقه و محبت به اهل بیت(ع) از دیرباز ریشه داشته است. از گذشته تا امروز شعر‌های بسیاری آمیخته با حزن و ارادت قلبی شاعران مردمی در قالب نوحه‌خوانی‌های کلاسیک و نو و نیز مدایح و مراثی در سوگ شهادت ائمه اطهار سروده شده است و در عزاداری‌ها شکوه هم‌نوایی بی‌نظیری را خلق می‌کند، مانند عزاداری‌های خاص ایام محرم و صفر و شب‌های قدر که مصادف با شهادت امیرالمؤمنین(ع) است. همچنین ایام شهادت حضرت زهرا(س) که از آن با نام «دهه فاطمیه» یاد می‌شود.

رباعیات، ترانه‌ها، مثنوی‌ها و دوبیتی‌هایی با مضمون ولادت هر یک از امامان بزرگوار شیعه اغلب در اعیاد مذهبی خوانده می‌شود و به سهم خود بیانگر عشق و اشتیاق ارادتمندان به خاندان مطهر پیامبر بزرگوار اسلام است.

زینب حسامی، دبیر انجمن ادبی «آهوی دل» و یکی از زنان آیینی‌سرای شهرمان مشهد است. این انجمن که هر هفته یکشنبه‌ها در خانه هنرمندان مشهد (واقع در پارک کوهسنگی) برگزار می‌شود دوستداران و علاقه‌مندان خاص خودش را دارد و در کنار شعرخوانی آزاد، به رسم همیشگی جلسه، شاعران آیینی تازه‌ترین سروده‌های خود را می‌خوانند و ضمن نقد و بررسی دوستانه، درباره آن با هم گفت‌وگو می‌کنند.

زینب حسامی با مردمداری و خوش‌خلقی مخصوص به خودش در گردهم آمدن شاعران از گوشه و کنار مشهد در این انجمن و نیز حضور یافتن شاعران مهمان از دیگر شهرستان‌های استان خراسان اثرگذار است.

او همواره به سهم خود در تلاش است آهوی دل انجمنی پایدار و خوش‌نام‌ونشان باقی بماند. حسامی درباره ارتباط خود با شعر می‌گوید: دنیای ادبیات در واقع اقیانوس زیبایی است که در بی‌کرانه‌های امواجش سیر می‌کنی و در تبسم گرمابخش آفتابش صعود و من خوشحالم از اینکه پای کرسی درس استادان خوب ادب و هنر فارسی می‌نشینم و شعر را جرعه‌جرعه می‌نوشم و یاد می‌گیرم.

استادانی همچون پدر شعر آیینی کشور استاد دکتر محمدعلی مجاهدی و ادیب گران‌مهر استاد دکتر محمدی مبارز، استاد محمدعلی صفری زرافشان و ...  در این انجمن حضور داشتند. حسامی در ادامه از شاعر و خبرنگار خراسانی درگذشته مرحوم جلیل فخرایی نیز به نیکی یاد می‌کند و از همه کسانی که به تعبیر خودش بار‌ها دستش را همچون طفلی نوپا گرفتند و قدم به قدم راه رفتن به سمت شعر را به او آموختند.

می‌گوید: در حال حاضر خانه کوچکی در سایت پروانه‌ها به نامم ثبت شده است که شعرهایم را در میان آثار دیگر شعرای آیینی کشور منتشر می‌کند.  

او درباره حضورش در جشنواره‌های شعر و چاپ آثارش می‌گوید: من کمتر در جشنواره‌ها شرکت‌می‌کنم.

با این همه منتخب جشنواره شعر عشایر و داور جشنواره شعر دفاع مقدس بودم. حسامی ماجرای علاقه‌مند شدنش به شعر آیینی و سرودن آن را چنین تعریف می‌کند: اوایل تنها قلم زدن در وادی غزل را تجربه می‌کردم تا اینکه به پیشنهاد و اصرار یکی از دوستان نازنینم که در فضای مجازی در زمینه شعر و ادبیات فعال بود، شروع به آیینی نوشتن کردم و انگار کم‌کم در‌های آسمان به رویم باز شد. انگار پرواز در ملکوت را تجربه کردم.

حسامی دانش‌آموخته رشته حسابداری است. از آن دوران و علاقه‌اش به شعر و شاعری این‌طور یاد می‌کند: در دانشکده با اینکه رشته تحصیلی من ادبیات نبود، مسئول برگزاری شب‌های شعر بودم و اولین هدیه را هم از دست دکتر محمود اکرامی‌فر گرفتم.

شعرم به امیرالمؤمنین(ع) تقدیم شده بود و آن هدیه نهج‌البلاغه بسیار زیبایی بود که بسیار دوست دارمش.