بسته اخبار بین‌الملل امروز | سیاست سکوت و ابهام سیدحسن نصرالله علیه اسرائیل ادامه دارد | ادعای اسرائیل: حزب‌الله وارد نبرد می‌شود + فیلم (۳۰ مهر ۱۴۰۲)
سعید کریم پور

به گزارش شهرآرانیوز، شاید یکی از دغدغه‌های اصلی مسلمانان سکوت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در قبال مسئله غزه باشد؛ سکوتی که به نظر می‌رسد عامدانه باشد و به نوعی پیاده‌سازی یک سیاست ابهام‌آلود علیه اسرائیل است.

نصرالله به عنوان فرمانده مقاومت نبرد کنونی را مدیریت می‌کند

{$sepehr_key_18182}

البته در آخرین تحولات حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفا به مقاومت در پارلمان وابسته به حزب‌الله لبنان، درباره سیاست حزب‌الله نسبت به جنگ غزه با الجزیره گفت‌وگو کرده است.

وی تاکید کرد: مقاومت ما راهی که برای دفاع از کشور انتخاب کرده، به خوبی می‌شناسد.

حسن فضل‌الله افزود: سید حسن نصرالله به طور مستقیم با فرماندهان میدانی جبهه رویارویی با دشمن را مدیریت می‌کند. عدم سخنرانی نصرالله جزئی از مدیریت نبرد است. زمانی که سید نصرالله دریابد که مدیریت نبرد اقتضا می‌کند سخنرانی رسانه‌ای داشته باشد، این کار را خواهد کرد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به عنوان فرمانده مقاومت نبرد کنونی را مدیریت می‌کند. او سطح آمادگی برای هر احتمال و سناریویی را مدیریت می‌کند.

به گفته این عضو حزب‌الله لبنان، از قول سید حسن نصرالله به خانواده‌های شهدا گفتم که کل شهیدان فرزندان او هستند. احساسات و عواطف خانواده‌های شهدا را به اطلاع سید حسن نصرالله رساندم و به او گفتم که آن‌ها آماده فداکاری بیشتر فرزندانشان هستند. در روستا‌ها و بین خانواده‌های شهدا این فضا حاکم است که می‌خواهند تحت لوای سید حسن نصرالله باشند.

وی همچنین درباره نبرد غزه گفت: هر یک از ما به دفاع از غزه و ممانعت تحقق اهداف دشمن متعهد هستیم. مصلحت لبنان و ملتش در راس اولویت‌های مقاومت است.

{$sepehr_media_865077_640_360}
تلویزیون کان اسرائیل به تایید گزارش یکی از رسانه‌های لبنانی مبنی بر تشکیل اتاق جنگ مشترک حماس
و حزب الله لبنان پرداخته و مدعی شده در طول جنگ حماس و رژیم اسرائیل، سردار قاآنی دو بار به سوریه  سفر کرده است

تل‌آویو: حزب‌الله قطعا وارد نبرد تمام‌عیار می‌شود

{$sepehr_key_18179}

نهاد‌های امنیتی در تل آویو مطمئن شده اند که حزب الله لبنان وارد نبرد تمام عیار با اسرائیل خواهد شد. حزب الله جایگاه مهمی در معادله دارد و مسئله، ورود تمام عیار به جنگ نیست، بلکه این است که کی وارد خواهد شد؟

منابع عالی‌رتبه در رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ساعت صفر نزدیک است و حمله زمینی به غزه، به مثابه نیروی محرکه برای سوق دادن حزب الله به سمت نبرد خواهد بود.

از سوی دیگر رسانه صهیونیستی «هاآرتص» به سلاح مرگبار حزب الله اشاره کرده و جملات «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۰ خطاب به «ایهود باراک» وزیر جنگ وقت این رژیم را متذکر شد که گفته بود «حزب الله تسلیحاتی دارد که از بیشتر کشور‌های عربی بیشتر است و واشنگتن آن را رصد می‌کند.»

به نوشته این رسانه، «از آن زمان تاکنون حزب الله به توان نظامی خود افزوده و انبار تسلیحاتی آن بسیار بزرگ نه فقط از حیث کمیت بلکه از حیث کیفیت هم قوی است و نیرو‌های آن در جنگ داخلی سوریه بسیار مجرب شده‌اند.»

«هاآرتص» افزود: حزب الله در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار موشک دارد که اکثریت آن‌ها برد بالایی دارند و هر مکانی در اسرائیل در تیررس موشک‌های حزب الله است.

در همین حال «یوسی یهوشع» تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونت هم بیان کرد: اسرائیل با سه میدان سخت و پیچیده دست و پنجه نرم می‌کند؛ رخنه از جنوب، حملات هوایی که نیروی هوایی به غزه و در شمال انجام می‌دهد و تنش فزاینده با حزب الله.

پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق بار دیگر هدف قرار گرفت

{$sepehr_key_18181}

شبکه الغدیر عراق در خبری فوری اعلام کرد که این پایگاه آمریکایی امروز مورد حمله موشکی قرار گرفت و دود ناشی از این انفجار در آن مشاهده می‌شود.

تاکنون جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است.

روز و شب گذشته نیز پایگاه‌های آمریکا عین الاسد در غرب و الحریر در شمال عراق مورد حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت.

این چندمین بار است که پایگاه عین الاسد و دیگر پایگاه‌های متعلق به ارتش آمریکا در عراق هدف حملات پهپادی و راکتی مقاومت اسلامی عراق قرار می‌گیرد.

مقاومت اسلامی عراق به دنبال بمباران بیمارستان المعمدانی غزه توسط رژیم صهیونیستی، به آمریکا هشدار داد که از این پس حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق آغاز می‌شود.

نتانیاهو برخی اسناد را سوزانده است

جنبش موسوم به «جنبش دموکراتیک» در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که دفتر بنیامین نتانیاهو پس از حمله ۷ اکتبر، اسنادی را سوزاند تا مسئولیت وی را در قبال شکست طوفان‌الاقصی کاهش دهد.

این جنبش اعلام کرد که از مشاور قضایی کابینه خواسته است سوزاندن اسناد توسط دفتر نخست‌وزیر در پی نبرد طوفان الاقصی را بررسی کند.

در همین راستا، ایهود باراک، نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر، به مجله انگلیسی اکونومیست گفت: نتانیاهو مسئولیت «بزرگ‌ترین شکست در تاریخ اسرائیل» را بر عهده دارد. باراک به او توصیه کرد در عملیات زمینی عجله نکند.

۱۴ شهرک دیگر اسرائیل در مرز لبنان تخلیه می‌شود

ارتش رژیم صهیونیستی از اضافه شدن ۱۴ شهرک دیگر به طرح تخلیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی از ترس حملات حزب‌الله خبر داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد که ۱۴ شهرک دیگر در مرز لبنان را به طرح تخلیه شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی اضافه کرده است.

بنا بر گزارش سایت النشره، این طرح به تصویب یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی رسیده است.

پیشتر نیز رژیم صهیونیستی تصمیم به تخلیه ۲۸ شهرک واقع در نزدیکی مرز لبنان گرفته بود.

در همین راستا، رژیم صهیونیستی شنبه روند تخلیه شهرک «کریات شمونه» در نزدیکی مرز لبنان را آغاز کرد.

همزمان با عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، مرز‌های لبنان و سرزمین‌های اشغالی نیز در روز‌های اخیر شاهد تبادل آتش میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بوده است.

حمله اسرائیل به ۲ فرودگاه سوریه

وزارت حمل و نقل دولت سوریه به دنبال حملات موشکی بامداد امروز اسرائیل به فرودگاه‌های دمشق و حلب و پاسخ پدافند سوریه بیانیه‌ای را صادر کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: در نتیجه تجاوز آشکار اسرائیل به فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب که منجر به اختلال در پروازها، امور، کار و نیاز‌های مسافران شده است، از مسافران دعوت می‌کنیم امور مربوط به سفر خود را با شرکت‌های هواپیمایی تنظیم کنند.

جزئیاتی از طرح احتمالی حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه منتشر شد

یکی از سربازان زن ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌میل اعلام کرد: «بولدوزر‌های ارتش برای هموار کردن مسیر وارد غزه خواهند شد. بعد از آن نیز تانک‌ها به همراه ۳۷۰ هزار سرباز ذخیره وارد این منطقه می‌شوند.»

این نظامی صهیونیست مدعی شد: «این جنگ ما برای بقاست و ما پیروز خواهیم شد.»

وی گفت: «وضعیت بسیار متفاوت از دو هفته پیش خواهد بود. هر چند که همه چیز روز هفتم اکتبر با شروع جنگ حماس تغییر کرد. این جنگ ما برای بقاست. ما برای همین آموزش دیده‌ایم و پیروز می‌شویم.»

به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، این نظامی جزو ۳۷۰ هزار سرباز ذخیره‌ای است که کار‌های خود را رها کرده و برای جنگ آماده شده‌اند.

{$sepehr_media_865107_640_360}
شبکه افق در گزارشی، نحوه ورود تجهیزات و تسلیحات نظامی به غزه را افشاء کرد و پرده از شبکه تونل‌هایی برداشت که بین مصر و نوار غزه قرار دارد

نشست همکاری قفقاز فردا در تهران برگزار می‌شود

نشست دوم وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب ۳+۳ (روسیه، ایران و ترکیه-آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) ۲۳ اکتبر (۱آبان) در تهران برگزار می‌شود.

در این نشست تحقیقات درباره مسئله قفقاز جنوبی، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، حمل‌ونقل، انرژی و سایر موارد) مورد بحث قرار خواهد گرفت.

یکی از اهداف اصلی این نشست حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای، بدون مداخله کشور‌های خارجی و با مشارکت کشور‌های منطقه و برقراری مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان است.

اولین نشست در چاچوب ۳+۳، سال گذشته در مسکو و در سطح معاونان وزرای امور خارجه، بدون مشارکت گرجستان برگزار شد.

لاوروف به تهران سفر می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به منظور شرکت در نشست ۳+۳ که بر اساس اخبار اعلام شده در روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند.

بر اساس آنچه که رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند در نشست «۳+۳» که فردا در تهران در سطح وزیران امور خارجه برگزار می‌شود طرفین به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای خواهند پرداخت.

نشست «۳+۳»، در سطح معاونان وزرای خارجه سال گذشته و بدون حضور گرجستان، در مسکو برگزار شده بود.