ادعای وزیر آموزش و پرورش در مشهد: کمبود تعداد معلم در کشور به پایان رسید | دولت دوازدهم، عامل کمبود تعداد معلم
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، رضا مراد صحرایی در آیین استقبال از نومعلمان آموزش و پرورش خراسان رضوی طی سخنانی عنوان کرد: اهمیت آموزش و پرورش، سیمای آینده هر کشوری را می‌سازد. اگر ۲۰ سال دیگر بخواهیم بدانیم کجاییم، خانواده چگونه است و...، همه از مسیر این نهاد می‌گذرد.

وی ادامه داد: پیام ما به مسئولان کشور آن است که میزان موفقیت آینده شما در گرو موفقیت آموزش و پرورش است. باید این آینده و مسیر موفقیت در مدرسه ساخته شود.

تضعیف آموزش و پرورش، تضعیف آتیه کشور است

صحرایی اضافه کرد: کوچک‌انگاری آموزش و پرورش در گذشته‌ای نه چندان دور در دستورکار بود. اما این را بدانید که تضعیف آموزش و پرورش، تضعیف آتیه کشور است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۷ یادآور شد: ایشان عنوان کردند تمامی ارکان جامعه ما مرهون خدمات معلم هستند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با انتقاد از کسانی که به کمبود تعداد معلم در کشور اشاره می‌کنند، گفت: امروز کاستی است، اما مگر امروز ایجاد شده؟ کسانی که کاستی ایجاد کردند نمک بر زخم نزنند و بگذارند کاستی را جبران کنیم.

معلمان ما اگر هوشیار نبودند، سال گذشته مسیر کشور تغییر می‌کرد

وی تاکید کرد: معلم ما نجیب و هوشیار است و همکاران ما اگر هوشیار نبودند، سال گذشته مسیر کشور تغییر می‌کرد. عبور هوشمندانه از اغتشاشات پارسال، مرهون هوشمندی و درایت معلمان بوده است. پس نباید کاستی‌های کوچک امروز را بزرگ شمرد.

او ضمن اشاره دوباره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب افزود: اهانت به معلم، عملی است که فقط منافقان انجام می‌دهند. چرا معلم این‌همه مهم است؟ زیرا درد هر جامعه و اساس هر شر، جهل است.

وی با اشاره به شرایط انتخاب معلم یادآور شد: در رسالت ما، انتخاب معلم متبحر برای ایفای نقش گسترده باید باشد و سخت‌گیری برای انتخاب معلم به خاطر آن است که افراد توانمند وارد مدرسه شوند.

صحرایی تصریح کرد: معلم، کارمند نیست. ما به دنبال کشف معلم قیمتی هستیم، اما نه به هر قیمتی؛ زیرا کودکانی که دست ما امانت هستند را نباید دست افراد ناآماده بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: انتخاب معلم به مراتب سخت‌تر از انتخاب حتی دانشمند هسته‌ای است؛ زیرا همان دانشمند نیز به معلم با دانش احتیاج دارد.

وی مدعی شد: معلمانی را انتخاب می‌کنیم که گذشته ما را ترمیم و آینده ما را قوی بسازد. مدرسه جایی است که بذر قدرت در آن کاشته می‌شود. ایران قوی نخواهد شد مگر با آموزش و پرورش و از راه آموزش و پرورش.

مدرسه راهبردی‌ترین نهاد اجتماعی کشور است

صحرایی خاطرنشان کرد: مدرسه راهبردی‌ترین نهاد اجتماعی کشور است. معلم خوب، جبران کننده تمامی کاستی‌هاست. مگر کاستی‌های امروز از دوران جنگ بیشتر است؟ از دوران تاریک طاغوت بیشتر است؟ آموزش و پرورش ۵هزار معلم شهید و ۳۶هزار دانش‌آموز شهید تقدیم کرده است. اگر مدرسه ما نشاط نداشته باشد، خانواده و مسجد و... هم بی نشاط خواهد بود.

در خراسان رضوی ۷هزار معلم جدید جذب شدند

وی در ادامه و بار دیگر به موضوع کمبود تعداد آموزگار اشاره و اعلام کرد: از اواخر مهر ماه کمبود معلم تمام شد و به طور مثال، در خراسان رضوی ۷هزار معلم جدید جذب شدند که در ۳دهه اخیر این استان پهناور بی‌سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: سال ۱۳۹۱ دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد تا همه متقاضیان خدمت در آموزش و پرورش از این راه وارد شوند اما متاسفانه دانشگاهی که قرار بود ۲۵ تا ۳۵ هزار نفر پذیرش و تربیت کند، در زمانی تنها ۴هزار پذیرش انجام داد. با این حال، از سال۹۷ مسیر اصلاح شد و بالاخره ۲۵هزار پذیرش محقق شد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته تصریح کرد: کسانی که روزی می‌گفتند ۳۰۰ هزار معلم مازاد داریم، امروز از کمبود تعداد معلم می‌گویند. در دولت دوم تدبیر و امید و در تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۰، وزارتخانه وقت از کمبود ۲۰۰هزار معلم خبر می‌دهد و اما امروز همان‌ها در صف منتقدان هستند.

صحرایی تاکید کرد: از سال۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲، ۳میلیون نفر به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه شده است. از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ با بررسی نمودار جذب و کسری معلم می‌بینیم طی ۳ سال از دولت قبلی، اجازه استخدام توسط رئیس جمهوری پیشین داده نشد و جای آن، مدارس خصوصی رونق گرفت. تعداد مجوز‌های استخدامی ۲ سال اخیر به اندازه ۸ سال آن دولت است.

وعده وزیر برای استخدام ۵۰ هزار معلم

وزیر وعده داد: حدود ۵۰ هزار مجوز استخدام معلم داریم و جذب دانشجو معلم نیز در دستور کار ماست. همچنین ما ۷۰ رشته گرایش برای جذب معلم ایجاد کردیم و از ۱۴ رشته گرایش گذشتیم.

صحرایی در پایان خاطرنشان کرد: در آزمون دبیری امسال ۳۰۰ هزار نفر برای ۲۲ هزار فرصت تدریس شرکت کردند. اما ۱۵ هزارنفر پذیرفته شدند و بیش از ۴ هزار ظرفیت تکمیل نشد.

{$sepehr_key_18869}