مسمومیت دارویی، شایع‌ترین مسمومیت در مراکز درمانی | دارو‌های آرام‌بخش، بیشترین میزان مسمومیت دارویی را دارد
فاطمه غلامی

دکتر علی روحبخش در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص مسمومیت‌های دارویی اظهار کرد: ۳۶درصد از مراجعان به بخش مسمومیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افرادی با مسمومیت دارویی بوده‌اند، لذا مسمومیت دارویی شایع‌ترین عامل مراجعه افراد مسموم به بیمارستان‌هاست که غالباً تعمدی است، به‌طوری‌که فرد مسموم، عمداً دارو را با دز بالاتر و به قصد خودکشی مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور از سال۹۶ تاکنون، درصد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی کاهش یافته است، گفت: در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در سال گذشته ۱۶درصد و در شش ماهه اول سال ۱۴درصد بوده است.

وی افزود: با شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی تداخل دارویی طب سنتی با طب نوین ممکن است سبب بروز انواع مسمومیت‌های دارویی در فرد شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گروه مسمومیت دارویی در سال ۱۴۰۱ و شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین با ۳۷درصد در کشور و ۵۰درصد در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین درصد مسمومیت دارویی مربوط به داروهای آرام‌بخش می‌شود. دارو‌های مسکن غیرمخدر، دارو‌های ضدافسردگی، آمفتامین، آنتی بیوتیک و دارو‌های تقلبی در مرتبه بعدی قرار می‌گیرند.

روحبخش بیان کرد: اغلب دارو‌های مسکن مخدر که در مراکز ترک اعتیاد مصرف می‌شود ممکن است توسط افرادی‌که وابستگی به مواد مخدر دارند به صورت سوء مصرف شده و منجر به مسمومیت شود.

{$sepehr_key_19394}