دانش‌آموزان مقطع متوسطه بیشتر به هنرستان‌ها گرایش پیدا کرده‌اند | نواحی آموزش‌وپرورش مشهد دارای تعاونی دانش‌آموزی خواهند شد
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، دیروز (۷ آبان)، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید که در پی آن تعاونی‌های دانش‌آموزی در مدارس راه‌اندازی شود و هدف از این برنامه، رشد اقتصاد تعاونی ویژه دانش‌آموزان عنوان شد. اینک معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از اهمیت حرفه‌آموزی و فعال شدن دانش‌آموزان در تعاونی‌ها و عرصه تولید و فروش می‌گوید.

محمود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با اشاره به برنامه‌های ویژه اشتغال برای دانش‌آموزان عنوان کرد: خراسان رضوی رشد مطلوبی در توسعه متوازن آموزش دارد و در سال تحصیلی جاری و نسبت به سال گذشته، شاهد افزایش تعداد دانش‌آموزان در هنرستان‌های خود هستیم.

وی ادامه داد: در پایه دهم، امسال رشد ۴۷.۵۸درصدی را شاهد بوده‌ایم که نسبت ورود دانش‌آموزان به هنرستان را نشان می‌دهد و در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱.۵درصد پیشرفت جذب دانش‌آموز هنرستانی را مشاهده می‌کنیم.

{$sepehr_key_19520}

رضایی اضافه کرد: دانش‌آموزان علاقه و اشتیاق بیشتری به کارآفرینی و تولید پیداکرده‌اند و همین مسئله به رشد کمی و کیفی هنرستان‌های ما کمک کرده است. امسال ۲۶۱هنرجو در ۱۳هنرستان «جوار صنعت» مشغول تحصیل شده‌اند و هدف ما آموزش همراه با تولید در این مراکز است.

معاون آموزش متوسطه به موضوع تعاونی‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: برای فروش بهتر محصولات تولیدی دانش‌آموزان، ضرورت ایجاد تعاونی‌های دانش آموزی اجتناب‌ناپذیر است و قصد داریم به زودی در نواحی هفتگانه مشهد، دو تعاونی راه‌اندازی کنیم که یک تعاونی به دختران و یک تعاونی نیز به پسران اختصاص یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: پس از توسعه این تعاونی‌ها در مشهد و رواج فروش محصولات دانش‌آموزی، سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی نیز درگیر مسئله تعاونی‌ها خواهند شد تا بتوانیم گامی به سوی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و یکی از مهم‌ترین ساحت‌های آن، یعنی «ساحت اقتصادی» برداریم.

رضایی در پایان به هنرستان‌های جوار صنعت نیز پرداخت و توضیح داد: در کنار فعالیت هنرستان‌های کاردانش، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما برای آموزش مهارت‌های خدمتی نیز فعال هستند و هم‌زمان با ایجاد بستر‌های فروش محصولات، باید بستر فروش خدمات را نیز فعال کنیم. به همین منظور در سال جاری، ۱۳ هنرستان جوار صنعت در مناطق ۱ و ۶ آموزش‌وپرورش مشهد و بخش‌ها و شهرستان‌های رضویه، بردسکن، تبادکان، زاوه، نیشابور و... را راه‌اندازی کردیم تا هرچه بیشتر بتوانیم تعامل صنعت با دانش‌آموزان را فراهم آوریم.