قیمت طلا و دلار تا پایان سال جهش پیدا خواهد کرد؟ (۲۳ آبان ۱۴۰۲)
هیوا سمیعی

یوسف تقی‌زادگان در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص وضعیت بازار طلا عنوان کرد: بازار طلا کماکان با رکود مواجه است. امروز نیز هر گرم طلا ۸ هزار تومان کاهش داشته است، اما از آنجا که درگیری میان غزه و اسرائیل روند فرسایشی پیدا کرده است، افزایش قیمت طلا که ناشی از درگیری‌ها در منطقه بود، در حال بازگشت به آرامش خود است و روند کاهشی پیدا کرده است.

وی افزود: طلا به گرمی تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسیده بود، اما در حال حاضر هر گرم طلا ۲ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان قیمت دارد و نرخ آن به روند سابق خود بازگشته و رو به آرامش است. چون قیمت طلا در آرامش به سر می‌برد بعید می‌دانم نرخ آن روند افزایشی بگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر مشهد تصریح کرد: وقتی یک جنگ و یا درگیری رخ می‌دهد، انس جهانی افزایش پیدا می‌کند، چون در این مواقع همه هجوم آورده و طلا خریداری می‌کنند و ارزش پول‌ها کاهش پیدا می‌کند. عدم شرکت کشور‌ها در درگیری غزه و اسرائیل باعث شد انس جهانی از بیش از ۲۰۰۰ دلار به حدود ۱۹۳۰ دلار برسد. کاهش حدود ۷۰ دلاری انس جهانی باعث شد قیمت طلا در ایران کاهش پیدا کند.

{$sepehr_key_22449}

تقی‌زادگان در خصوص احتمال جهش قیمت طلا تا پایان سال خاطرنشان کرد: اگر اوضاع و احوال اقتصادی همینگونه باشد مطمئنا دلار ناگهانی جهش پیدا می‌کند و افزایش می‌یابد، اما زمزمه‌هایی برای از سرگرفتن مذاکرات ایران و آمریکا وجود دارد و برجام مجددا پا بگیرد. اگر اینگونه باشد قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد، در غیر اینصورت اگر مباحث جنگ و ناامنی در دنیا ادامه پیدا کند قیمت دلار جهش خواهد داشت.

وی گفت: اگر جنگ میان غزه و رژیم صهیونیستی میان سایر کشور‌ها مانند ایران ادامه پیدا کند، قیمت ارز و طلا افزایش خواهد داشت.