کودک‌آزاری؛ موضوع بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی
نگار مقدسی

مسعود فیروزی در حاشیه برگزاری مانور اورژانس اجتماعی به مناسبت روز جهانی مبارزه با کودک‌آزاری در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: ۱۹ نوامبر، ۲۸ آبان‌ماه، روز عاری از خشونت علیه کودکان و مبارزه با کودک‌آزاری است. جا دارد از کودک‌آزاری‌ها و کودک‌کشی‌های رژیم سفاک اسرائیل که هزاران کودک را به خاک و خون کشیدند، ابراز انزجار و تنفر کنیم.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی حلقه طلایی فعالیت‌های سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: مردم می‌توانند در هر فوریت اجتماعی با شماره‌گیری ۱۲۳ اطلاع‌رسانی کنند تا همکاران متخصص ما در قالب یک تیم باتجربه و متخصص مداخله کنند.

فیروزی بیان کرد: مداخلات ما در سه سطح اتفاق می‌افتد. سطح اول در قالب تلفن و راهنمایی‌های تلفنی مدیریت شود. در سطح دوم امکان دارد نیاز به اعزام تیم باشد. در سطح سوم نیاز به استفاده از سایر ارکان مانند قضایی، پلیسی یا درمانی و ارجاع فرد به مراکز بهزیستی تا حل مشکل است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱ هزار تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده است، تصریح کرد: حدود ۲هزار تماس از این تماس‌ها مرتبط با کودک‌آزاری بوده که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. روزی ۵۰ تا ۶۰ تماس با اورژانس اجتماعی داشتیم و بیشترین تماس‌ها مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

وی افزود: ۵۰ درصد تماس‌های کودک‌آزاری در خصوص غفلت و مسامحه است. شاید علت آن ناآگاهی‌هایی است که والدین و خانواده‌ها دارند و نمی‌دانند کار آن‌ها مصداق کودک‌آزاری است. ترور شخصیت کودکان، برخورد‌های کلامی خشونت‌آمیز با کودکان و ایجاد ترس، وحشت، نگرانی و اضطراب در کودکان از دیگر موارد است. کمترین تماس‌ها مربوط به آزار‌های جنسی و کمتر از دو درصد است.

فیروزی گفت: امیدواریم جهانی عاری از خشونت علیه کودکان داشته باشیم. یک کودک همیشه کودک نیست. کودکانی که دوران کودکی همراه با خشونت، آزار و بحران‌های روحی را طی می‌کنند فردا امکان ایجاد تنش در جامعه را دارند. امروز نگاه ما به کودک‌ها باید انسانی، سالم، علمی و منطبق بر علوم روانشناسی و مددکاری باشد.

{$sepehr_key_23182}